Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

NIK: Potrzebny jednolity system zbierania danych o BRD

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 19.02.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

NIK: Potrzebny jednolity system zbierania danych o BRD
fot. NIK

Zobacz więcej na temat:

Kontrole
NIK
CEPIK
SEWIK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Polsce brakuje jednolitego i kompleksowego systemu umożliwiającego gromadzenie oraz wykorzystywanie danych dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego – zaznacza Najwyższa Izba Kontroli. Obecnie funkcjonują jedynie regionalne systemy jednak nie są one ze sobą połączone. NIK wytyka także inne błędy w kwestii nadzoru nad ruchem drogowym.
Niebezpiecznie na polskich drogach

Europejskie statystyki pokazują, że Polska nadal jest krajem, w którym na drogach każdego roku ginie bardzo dużo osób. Liczba wypadków i zabitych, choć z roku na rok maleje, nadal jest bardzo wysoka: w 2015 r. odnotowano blisko 32 700 wypadków, w których zginęło ponad 2900 osób. Szczególnie niepokojący jest wskaźnik liczby zabitych na 100 wypadków drogowych w porównaniu do innych krajów europejskich.

Zdaniem NIK nieodłącznym elementem kompleksowego i spójnego zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego powinien być system gromadzenia i wykorzystywania informacji na ten temat. Eksperci są bowiem zgodni, że tylko obiektywna wiedza o zagrożeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego pozwoli na podejmowanie racjonalnych decyzji, pozwalających na jego poprawę.

Błędy

NIK zwróciła uwagę na to jak wiele resortów tak naprawdę jest odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce. Wymienione zostały m.in: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, MSWiA, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, policja, zarządcy dróg, czy pełnomocnik ds. regulacji i harmonizacji bezpieczeństwa transportu i ruchu drogowego. W takie sytuacji brak komunikacji między systemami jakie działają w poszczególnych resortach powoduje duże nieprawidłowości i utrudnienia.

Najwyższa Izba Kontroli pochwala w istnienie regionalnych centrów kontroli jednak podkreśla brak ujednolicenia. – W Polsce funkcjonują lokalne i regionalne systemy zbierania i wykorzystywania danych, jednakże nie tworzą one spójnej całości pozwalającej na zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego na poziomie krajowym. System taki działa w GDDKiA (gdzie przeprowadza się klasyfikację odcinków dróg krajowych ze względu na koncentracje wypadków śmiertelnych oraz na bezpieczeństwo sieci drogowej), w zdecydowanej większości samorządów województw, miast na prawach powiatu oraz powiatach. Sporadycznie natomiast systemy takie są wykorzystywane przez burmistrzów oraz wójtów – informuje NIK.

Zwrócono także uwagę na błędy w systemach SEWIK i CEPIK. W przypadku systemu CEPIK, chodzi głównie o brak uaktualniania danych oraz ich niekompletność. Ta sytuacja może się jednak niedługo poprawić gdyż prowadzone są prace nad systemem CEPIK 2.0. Głównym problemem przy korzystaniu z systemu SEWIK są błędy przy szukaniu konkretnej lokalizacji zdarzenia drogowego.

NIK podważa też rzetelność statystyk prowadzonych przez Policję. Podstawą w tym sposobie zbierania danych jest, wyżej wspomniany system SEWIK. Błędy z niego wynikające uniemożliwiają stuprocentową dokładność zbierania danych.

Wnioski – konieczna poprawa

Ustalenia kontroli wskazują na konieczność bezzwłocznego podjęcia skoordynowanych, systemowych działań prowadzących do wdrożenia realnych mechanizmów zarządzania bezpieczeństwem na drogach. W tym celu niezbędna jest harmonijna współpraca pomiędzy ministrami właściwym ds. transportu, bezpieczeństwa, administracji oraz cyfryzacji.

NIK wnioskuje do resortów odpowiedzialnych za sytuację na drogach. O szybkie działanie w kierunku poprawy działanie systemów oraz ujednolicenie istniejących mechanizmów do zbierania danych dotyczących bezpieczeństwa na drogach. Zdaniem Naczelnej Izby Kontroli jest to niezbędne nie tylko do prowadzenia statystyk, ale tak że do utrzymania bezpiecznej sytuacji na drogach.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5