Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Żegluga - Polska

Niski poziom wód w całym kraju negatywnie wpływa na żeglugę

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.08.2015

 

Niski poziom wód w całym kraju negatywnie wpływa na żeglugę
fot. Port Elbląg

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Susza wywołuje problemy w całym kraju. – Skutki braku opadów są odczuwalne na wszystkich drogach wodnych, których i tak jest mało – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Zbigniew Garbień ze Związku Polskich Armatorów Śródlądowych. Deszczu nie będzie jeszcze przez jakiś czas. Najgorsza sytuacja jest na Odrze.
Kryzys na zachodzie Polski

Na Odrze żegluga niemal zamarła. – Według statystyk ładunki rocznie Odrą przewozi się ok. 2,5 – 3 mln ton ładunku rocznie. Transporty międzynarodowe wynoszą ok 1,5 mln ton rocznie. Teraz te statystki najprawdopodobniej spadną co będzie spowodowane obecnym stanem trasy wodnej – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Krzysztof Woś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. – W tej chwili ruch barek z ładunkami jest praktycznie wstrzymany na dużej części rzeki. Bez większych trudności statki mogą poruszać się jedynie w okolicach samego Szczecina. Tam poziom wody nie opada co jest spowodowane bliskością morza. Jednak już na odcinku Szczecin – Bielinek jest z tym problem – dodaje.

Głębokość rzeki jest znacznie poniżej wymaganej wartości. – Żegluga jest zależna od drogi wodnej. Jeśli nie ma odpowiedniej drogi wodnej to nie ma żeglugi. Taki stan wody na Odrze jaki dziś obserwujemy ostatni raz wystąpił w 2003 roku. Jest to stan poniżej średniego niskiego stanu wody. To znaczy, że np. na odcinku Słubice – Kostrzyn, głębokość rzeki wynosi 65 cm, a na Odrze granicznej jest to około 1 m – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Krzysztof Woś. – Mówimy tu cały czas o drodze wodnej III klasy co oznacza, że jej głębokość powinna wynosić minimum 1,8 m. Taka głębokość jest niezbędna, żeby barki z ładunkami mogły przepływać. Jeśli w rzece jest mniej wody to statki muszą rezygnować z części ładunku, a w ostateczności całkowicie zrezygnować z żeglugi – dodaje.

Pomocne mogłyby być zbiorniki retencyjne. – Na Odrze mamy 7 takich zbiorników. Jednak nie ratują one sytuacji. Gdyby było ich więcej możliwe byłoby uniknięcie obecnej sytuacji – mówi Krzysztof Woś. – Sztuczne zbiorniki zasilające rzekę mogłyby rozwiązać problem nie tylko suszy ale także powodzi. Taka inwestycja byłaby wielofunkcyjna – dodaje dyrektor.

Wisła częściowo niedrożna

Miejscami Wisła prawie znika. Najwięcej problemów jest na południu oraz w centralnej części kraju ale te tereny nie mają zbyt dużego udziału w transporcie ładunków drogą wodną. – Tu rzeka jest nie do użytkowania nawet dla statków turystycznych – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Zbigniew Garbień.

Wisłą przewozi się mało ładunków. – W obrębie naszego województwa nie ma dużych problemów. Ten teren nie jest bardzo aktywny jeśli chodzi o transport ładunków drogą wodną. Oczywiście dwa tygodnie bez deszczu robią swoje ale nie mówimy o kryzysie – dodaje Marian Kidaj, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku.

Elbląg nie czuje suszy

– Na Elbląg nie wpływa sytuacja związana z brakiem opadów. Tam transport ładunków do Obwodu Kaliningradzkiego nie ulega przez to zmianie – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Marian Kidaj. – Ta rzeka jest zasilana wodami z Bałtyku dzięki temu susza nie daje się tam we znaki – dodaje Zbigniew Garbień.

Problemem dla portu w Elblągu jest napięta sytuacja z Rosją. Rząd Federacji Rosyjskiej wprowadził cło na materiały budowlane eksportowane do obwodu kaliningradzkiego. Przez to przeładunek spadł o ponad 4%. Ratunkiem dla portu mogą być odprawy fitosanitarne, na które nadal nie ma zezwolenia. Zarząd Portu Morskiego Elbląg czeka na tą decyzję od 2011 roku. Utworzenie punktu kontroli fitosanitarnej, pozwoliłoby na przeładunek drewna z drzew iglastych. Jednak urzędnicy nie śpieszą się z wydaniem dokumentu.


Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5