Nokia Networks dostarczy infrastrukturę GSM-Railway (GSM-R) dla 110-kilometrowej linii łączącej Warszawę i Łódź – poinformowała Nokia Networks w komunikacie.
Projekt jest częścią szerokiego planu modernizacji krajowej sieci kolejowej realizowanego przez PKP PLK. W perspektywie finansowej na lata 2015-2023 spółka planuje uruchomienie systemu łączności kolejowej GSM-R na większości linii kolejowych w Polsce. Pozwoli to wdrożyć na korytarzach transeuropejskich (sieć TEN-T), przebiegających przez terytorium Polski, Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Wpłynie on na podniesienie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu, czy zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Na części tras system umożliwi jazdę z prędkością powyżej 160 km/h.
System GSM-R, który działa już na trasie Legnica - Bielawa Dolna (woj. dolnośląskie), zostanie do końca 2015 roku zainstalowany na liniach Legnica - Wrocław - Opole, Warszawa - Gdańsk czy od Kunowic do Terespola. Według zapewnień PKP PLK że do końca 2015 roku systemem GSM-R będzie objętych ponad tysiąc kilometrów linii kolejowych.
Jak poinformował Dirk Lewandowski, szef Railway Solutions w Nokia Networks jego firma została wybrana do budowy mobilnej infrastruktury nie tylko na trasie Warszawa - Łódź ale też na linii Warszawa-Gdynia oraz na 440-kilometrowym odcinku trasy Wschód –Zachód łączącym Łowicz i Terespol.
Nokia dostarczy również szeroka gamę usług, takich jak projektowanie sieci, zarządzanie projektem, wdrożenie oraz utrzymanie sieci, zaś system zarządzania siecią Nokia NetAct zapewni wydajność i stabilność sieci komórkowej.
Obecnie na polskiej kolei wykorzystywany jest system radiołączności oparty o częstotliwości 150 MHz. Jest to system prosty, który m.in. nie pozwala na jednoczesny odbiór i nadawanie.
System GSM-R daje taką możliwość, pozwala również łączyć się z konkretnymi maszynistami i dyżurnymi ruchu.
W odróżnieniu od klasycznego systemu GSM, system GSM-R charakteryzuje się bardzo wysokimi wymaganiami co do niezawodności, dlatego buduje się go w taki sposób, by w przypadku usterki jednego elementu sieci, jego funkcję przejął drugi. Dzięki temu pociąg może się bezpiecznie poruszać dalej.