Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Nowe przejście w Piwnicznej-Zdroju nie dla ciężkich transportów

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.10.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Nowe przejście w Piwnicznej-Zdroju nie dla ciężkich transportów
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jesienią 2015 roku został uruchomiony most nad Popradem – przeprawa na polsko-słowackim pograniczu, łącząca małopolską Piwniczną-Zdrój z położoną po drugiej stronie rzeki miejscowością Mniszek. Graniczny most, choć dostosowany do przenoszenia ciężkiego ruchu, ma jednak ograniczony tonaż.
Budowę nowego obiektu argumentowano potrzebą pobudzenia rozwoju gospodarczego obszaru doliny Popradu. W tej chwili szansę rozwojową zyskały sektory turystyki i małego handlu przygranicznego. Nie poprawiła się natomiast sytuacja branży handlowej, a przede wszystkim powiązanego z nią międzynarodowego transportu towarów.

Przedstawiciele miejscowych firm transportowych podjęli protest zaraz po otwarciu nowego obiektu mostowego w Piwnicznej, to jest zaledwie po dwóch miesiącach od puszczenia tam ruchu. Mając bowiem do Piwnicznej może nieco więcej niż 30 km, muszą nadrabiać setki kilometrów kierując się na przejścia graniczne w sąsiednich województwach: podkarpackim i śląskim.

Deficyt drogowych przejść granicznych dla TIR-ów

Obecnie w województwie małopolskim funkcjonuje tylko jedno graniczne połączenie drogowe bez ograniczeń dla ciężkich transportów towarowych. Jest to przejście Chyżne – Trestna w ciągu polskiej drogi krajowej nr 7 oraz słowackiej drogi I klasy (odpowiednik drogi krajowej) nr 59. Ale uaktywniające się na naszej drodze dojazdowej osuwiska niestety powodują dość częste jej wyłączenia dla ciężkiego ruchu.

Na pozostałych małopolskich połączeniach drogowych obowiązują ograniczenia tonażowe. Przejścia Niedzica – Łysa nad Dunajcem oraz Leluchów – Čirč mogą przekraczać pojazdy do 12 ton dopuszczalnej masy całkowitej. Ograniczenie do 7,5 tony wprowadzone zostały na przejściach Łysa Polana – Tatrzańska Jaworzyna, Jurgów – Podspady, Muszynka – Kurov oraz Piwniczna – Mniszek nad Popradem.

– Przewoźnicy z Sądecczyzny kursują na południe, do Słowacji, Austrii, Słowenii, Włoch, Hiszpanii. Nie chcę wyliczać ile kilometrów musimy nadrabiać kierując się na przejścia w Barlinku czy Cieszynie i jakie z tym wiążą się straty – mówi Piotr Litwiński, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego i właściciel jednej z funkcjonujących w regionie firm transportowych. Równocześnie zaznacza, że trudne do oszacowania są też straty środowiska, wynikające z zanieczyszczeń emitowanych przez transport drogowy pokonujący wielokrotnie dłuższe trasy w stosunku do tej wiodącej mostem przez Poprad w Piwnicznej.

Zmienne losy mostu nad Popradem

W czerwcu 2001 roku małopolskie samorządy podpisały porozumienie z marszałkiem województwa oraz z GDDKiA w sprawie opracowania i wspólnego finansowania dokumentacji dla dróg krajowych strategicznych w układzie komunikacyjnym regionu. Wśród wytypowanych tras znalazła się droga krajowa nr 87 wiodąca z Nowego Sącza, przez Stary Sącz, Barcice i Rytro, do granicy państwa w Piwnicznej Zdroju. Jest to droga przebiegająca wyłącznie przez obszar Małopolski, mierząca niespełna 30 km. W regionie jest najkrótszą trasą w kierunku południa Europy. Ze względu na swoje położenie w górskim obszarze i specyfikę miejscowego klimatu droga szybko niszczała. Ponadto powodzie oraz uaktywnione osuwiska ją zdewastowały, co wymusiło wprowadzenie zawężeń jezdni i ograniczeń dla ciężkich transportów.

W listopadzie 2004 r. w Ostrawie została podpisana umowa pomiędzy rządami Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Słowackiej w sprawie budowy połączenie drogowego i mostu granicznego przez Poprad w miejscowościach Piwniczna i Mniszek. Od tego momentu ruszyły prace przygotowujące polsko-słowacki projekt inwestycyjny. Prowadzenie i koordynacja robót na moście granicznym przypadły Słowakom, natomiast realizacja dróg dojazdowych leżała już w samodzielnych kompetencjach partnerów projektu.

Strona słowacka pozyskała z europejskich funduszy dofinasowanie w wysokości 20 mln euro i wiosną 2012 roku, mając świadomość terminów rozliczenia projektu, podjęła prace na swojej części obiektu mostowego. Słowacy nie czekali na Polaków, a dokładnie na uzyskanie środków na sfinansowanie naszej części projektu, zakładając, że ostatecznie po wykonaniu całej inwestycji fakturami obciążą partnera. Dopiero jesienią 2012 roku nasz resort transportu wyasygnował niezbędne środki na pokrycie polskiej części kosztów.

19 marca 2012 r. strona słowacka podpisała umowę z wykonawcą na prace budowlane oraz pełnienie nadzoru inwestorskiego. Dla strony polskiej data przełomowa przyszła rok później. W marcu 2013 r. została podpisana umowa z wykonawcą robót dotycząca „Udziału w budowie mostu w Piwnicznej na rzece Poprad na drodze nr 87 wraz z dojazdami”. W ramach tej inwestycji, poza budową mostu granicznego na Popradzie (dł. całkowita 322,80 m, w tym po stronie polskiej 162,11m) wykonano m.in. nowy odcinek drogi krajowej nr 87 (od ronda stanowiącego dojazd do mostu granicznego), odcinek drogi łączącej drogę wojewódzką nr 971 z rondem, ponadto wzmocniono nawierzchnię drogi krajowej nr 87 do nośności 115kN/oś. Koszt robót po stronie polskiej wyniósł ok. 55 mln zł, natomiast udział finansowy Polski w budowie mostu granicznego sięgnął ok. 2 mln euro netto.

Nowe przejście bez dostępu dla dużych transportów

Przewoźnicy liczyli na to nowe przejście. Jednak po blisko 15 latach oczekiwania powstało coś, co jest tylko częściowym rozwiązaniem problemu ruchu granicznego. – Raz „piłka” była po słowackiej stronie, raz po polskiej – Piotr Litwiński komentuje dogadywanie się obu władz państwowych i ich administracji drogowych w kwestiach puszczania lub zatrzymywania ruchu transportów towarowych oraz zmienną historię ich współpracy w przeciągającej się budowie mostu nad Popradem. Teraz, gdy już istnieje przeprawa dostosowana pod względem nośności do przenoszenia ciężkiego ruchu, blokująca ruch przeszkoda pojawiła się po stronie słowackiej. Tam bowiem na drodze od granicy ruszyły się osuwiska. Zatem jak tłumaczy nasze Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, wprowadzone u nas ograniczenia dostosowane zostały do tych obowiązujących po stronie słowackiej.

– Do połączenia drogowego od strony słowackiej prowadzi droga I/68, a od strony polskiej droga krajowa nr 87. Stan drogi po stronie słowackiej należy ocenić jako zły (ze względu na stan nawierzchni), natomiast po stronie polskiej jako dobry. Na drodze krajowej nr 87 na odcinku Nowy Sącz – Stary Sącz – Piwniczna-Zdrój – granica państwa obowiązuje ograniczenie nacisku do 8 t na oś – informuje MIB.

Równocześnie resort w komunikacie przekazanym redakcji portalu RynekInfrastruktury.pl zastrzega, że dąży, aby uzyskać porozumienie ze stroną słowacką w sprawie odblokowania niektórych małopolskich połączeń granicznych dla ruchu ciężkiego, a przede wszystkim połączenia Piwniczna – Mniszek nad Popradem.

Transportowe błędne koło

Na przejściu w Piwnicznej został dopuszczony obok ruchu samochodów osobowych również autobusowy. I jak zauważa Zbigniew Janeczek, burmistrz Piwnicznej-Zdroju, liczba przejeżdżających autobusów, wykonujących kursy turystyczne, w ciągu minionego roku wyraźnie wzrosła. Dużo chętniej z tego przejścia korzystają też turyści podróżujący samochodami osobowymi. Również miejscowi i mieszkańcy okolicznych miejscowości często przechodzą na stronę Słowacji, nawet do kościoła, który okazuje się być bliżej od własnej, parafialnej świątyni.

A co z ruchem ciężarowym? – Przewoźnicy nadal apelują do władz o udostępnienie tego przejścia – mówi burmistrz Zbigniew Janeczek i dodaje, że nawet, z tego co wie, próbowali interweniować w Preszowie (Prešov), by władze tego słowackiego regionu (kraju preszowskiego) podjęły jakieś działania w celu poprawy stanu drogi po ich stronie. – W tej sprawie cały czas prowadzone są rozmowy i pertraktacje. Niestety, nic nie rusza się z miejsca – ubolewa burmistrz.

– Nie wierzę, że nawet przy osuwiskach na drodze po stronie słowackiej nie ma możliwości dogadania się. Nie ma spraw niemożliwych, są tylko trudne i bardzo trudne – komentuje sytuację prezes OZPTD Piotr Litwiński.

Ale i po stronie polskiej, mimo wykonanej inwestycji udrażniającej przejście graniczne, również istnieje problem blokujący możliwość dopuszczenia ciężkiego ruchu. A mianowicie chodzi o brakujące drogowe obejście Piwnicznej-Zdroju. O jego budowę od dawna wnioskują władze miasta. – Niedawno na forum burmistrzów i wójtów ponownie apelowałem o obejście, podkreślając, że Piwniczna nie jest w stanie przyjąć ruchu TIR-ów, przepuszczając je przez rynek – informuje Zbigniew Janeczek. Póki co tej drogi nie ma w żadnych planach resortowych oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Został popełniony błąd, bo trzeba było ją zrobić, kiedy trwała budowa mostu granicznego – podkreśla burmistrz.

– Jak zawsze w takich sprawach diabeł tkwi w szczegółach. Bo jak nawet Słowacja się zgodzi na dopuszczenie ciężkiego ruchu, to burmistrz Piwnicznej będzie protestował i ruchu TIR-ów nie wpuści do miasta – podsumowuje Piotr Litwiński.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS