W piątek, po trwających prawie miesiąc testach, uroczyście zainaugurowano funkcjonowanie nowych suwnic nabrzeżowych zakupionych przez terminal kontenerowy BCT Gdynia.
– Tego typu inwestycje w infrastrukturę są niezwykle ważne dla zwiększania konkurencyjności rodzimych portów. Budują one wartość gospodarki morskiej będącej ważną częścią gospodarki krajowej – powiedziała, uczestnicząca w uroczystości, Dorota Pyć, podsekretarz stanu w MIR, odpowiedzialna za gospodarkę morską. Natomiast Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, dodał: – Musimy trzymać się morza i dbać o polską gospodarkę morską. Polska nie była jeszcze w okresie tak wielkich inwestycji. Mamy dzisiaj okazję uczestniczyć w wydarzeniu, które jest owocem współpracy kilku podmiotów. Spójna polityka państwa, zarządu portu oraz terminalu pozwala na tak szybki rozwój.
200 mln zł na inwestycjeSuwnice zostały wyprodukowane w Chinach. Mają ponad 60 m wysokości oraz 50-metrowy zasięg ramienia w kierunku wody, co umożliwia obsługę statków o 19 rzędach kontenerów wszerz pokładu. W praktyce przekłada się to na wielkość kontenerowców wynoszącą ok. 13 tys. TEU.
Zakup suwnic to część prowadzonego w BCT od 2012 r. programu inwestycyjnego o wartości ponad 200 mln zł. W jego ramach prowadzone są zakupy sprzętu przeładunkowego (m.in. suwnic kolejowych, wozów podsiębiernych i naczep kontenerowych), wymiana nawierzchni placów składowych czy wdrażanie systemów informatycznych.
Wartość programu „suwnicowego” (jego pełna nazwa to „Zakup suwnic nabrzeżowych dla zwiększenia potencjału operacji intermodalnych”), którego realizacja zakończy się w II połowie tego roku wynosi 48,76 mln zł, z czego 14,63 mln zł wyniesie unijne dofinansowanie. W jego skład wchodzą następujące projekty:
• Zakup suwnic nabrzeżowych (STS), 4 suwnice po 19 rzędów (dostawa dwóch kolejnych suwnic nastąpi za kilka miesięcy);
• Zakup suwnic kolejowych (RMG);
• Zakup ciągników i naczep terminalowych;
• Zakup suwnic placowych;
• Montaż nowoczesnych systemów IT;
• Rozbudowa placów składowych;
• Utworzenie stanowisk dla kontenerów chłodzonych.
Inwestycje i zakupy sprzętu pozwolą na zwiększenie potencjału przeładunkowego BCT o połowę. Równocześnie, we współpracy BCT i Zarządu Morskiego Portu Gdynia, prowadzona jest modernizacja terminalu kolejowego BCT, obejmująca m.in. przedłużenie istniejących torów, co pozwoli na równoczesną obsługę do trzech składów całopociągowych.
Jest to o tyle ważne, że od kilku lat zaobserwować można rosnący udział przeładunków kolejowych w ogólnej liczbie operacji prowadzonych w BCT – utrzymuje się on na poziomie ponad 35%, nierzadko przekraczając 40%. – Wydaliśmy już prawie 200 mln zł, by budować zdolności przeładunkowe Gdyni, tak by w najbliższym czasie BCT mogło obsługiwać statki oceaniczne. To ogromne przedsięwzięcie – zauważa Prezes BCT Krzysztof Szymborski.
Znów rekord przeładunków w porcieW Porcie Gdynia w 2014 r. odnotowano najw
iększe przeładunki w historii – ok. 19,5 mln ton, 10% więcej niż w (także wówczas rekordowym) roku 2013. Władze BCT szczegółowych danych za 2014 r. jeszcze nie podały, natomiast wskaźnik po trzech kwartałach, 357 tys. TEU,
był lepszy o prawie 23% niż wskaźnik przeładunków w analogicznym okresie w 2013 r.