6 sierpnia uchwalona została przez sejm nowelizacja tzw. specustawy drogowej. Ta poprawka ma usprawnić przebieg inwestycji drogowych, a w szczególności pomóc w korzystaniu z dotacji unijnych.
Dłuższa decyzja środowiskowa i jaśniejszy ZRID
Nowelizacja tzw. specustawy drogowej pozwoli wyeliminować zagrożenia, dotyczące terminowej i sprawnej budowy dróg. Dzięki niej w Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) zmiany będą mogły być wprowadzane bez potrzeby wydawania nowej decyzji środowiskowej. Kolejnym ułatwieniem będzie to, że od teraz Skarb Państwa może zrzec się odszkodowań za grunty przejęte pod drogi.
Zmiany umożliwią również odpowiednie wydatkowanie środków publicznych dzięki wydłużeniu ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która teraz ma być ważna 6 lat od dnia, w którym została wydana. Dodatkowo, jeśli inwestycja jest podzielona na etapy, to okres ten może zostać wydłużony nawet do 10 lat. Dotychczas decyzja środowiskowa była ważna 4 lata, co często było nie wystarczające. Nowelizacja przewiduje także wydłużenie decyzji, które już zostały wydane.
Dalsze poprawki dotyczą głównie decyzji ZRID. Od teraz została ona rozszerzona m.in. o budowę dróg innych kategorii, sieci uzbrojenia terenu wynikających z budowy drogi. Doprecyzowane zostały zasady zawiadamiania o wszczęciu i wydaniu decyzji w postępowaniach nadzwyczajnych oraz to, że organy wydające decyzję ZRID wydają ją dla całej inwestycji. Dokładniej podana została też informacja o tym, jakie organy wydają dokument pozwalający na realizację inwestycji. W przypadku kiedy projekt wychodzi poza granicę powiatu, wniosek o decyzję ZRID powinien zawierać określenie nieruchomości lub ich części, wobec których ma nastąpić przejście na własność Skarbu Państwa.
Plany na 2014–2023
W programie budowy dróg krajowych w latach 2014–2023 MIR w ramach Krajowego Funduszu Drogowego przeznaczył na inwestycje 92,8 mln zł. Część tych pieniędzy ma pochodzić z dotacji unijnych.
W dokumencie określony został też budżet, który ma być przeznaczony na utrzymanie i zarządzanie drogami. Wynosi on około 48,7 mld zł. Te pieniądze mają zostać przeznaczone na prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowę dróg. Dodatkowo pokryją koszty przedsięwzięć, poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.