Trwający od wielu lat spór o opłaty za oświetlenie autostrad i dróg ekspresowych przebiegających przez gminy ma w końcu rozwiązanie. Daje je nowelizacja wprowadzona z dniem 3 sierpnia. Od teraz GDDKiA nie będzie mogła żądać od mniejszych gmin aby opłacały rachunki za prąd doprowadzany do lamp na tych drogach.
Poprawki wprowadzone do ustawy określają dokładnie za oświetlenie na jakich drogach władze gminy są odpowiedzialne. Zgodnie z ustawą samorządy będą płaciły i odpowiadały za oświetlenie miejsc publicznych, dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Do tego gminy będą finansowały oświetlenie dróg krajowych innych niż autostrady i drogi ekspresowe, a na tych dwóch rodzajach tras koszty oświetlenia gminy poniosą jedynie za miejsca przeznaczone do ruchu pieszych lub rowerów oraz stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego.
Od teraz za oświetlenie na całej długości drogi będzie odpowiedzialna Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nie powtórzy się już sytuacja kiedy GDDKiA grozi, że wyłączy oświetlenie na trasie, za która nie został opłacony przez gminę rachunek za prąd. Oznaczałoby to, że drogą, na której maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi 140 km/h kierowcy jechaliby w całkowitej ciemności.
Początkowo kiedy ustawa wchodziła w życie, w 2003 roku, nikt nie myślał o tym, że koszty tak wzrosną. Wtedy mieliśmy w Polsce 700 km autostrad, teraz jest ich ok 3 tys. Małe gminy, które nie miały wystarczającego budżetu zaczęły skarżyć się na opłaty. Część z nich miała potężne długi u Generalnej Dyrekcji, które wynikały z zaległych opłat.
Konflikt z GDDKiA w sprawie opłat miała m. in. gmina Kobierzyce. – Gmina Kobierzyce, od początku stała na stanowisku, że ponoszenie kosztów oświetlenia dróg służących ruchowi tranzytowemu, a nie lokalnemu służącemu mieszkańcom, stoi w sprzeczności z realizacją zadań własnych Gminy. Koszty oświetlenia tego typu ciągów, w naszym przypadku łącznika AOW, powinny być ponoszone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Wyrok sądu potwierdził to stanowisko – mówi Zbigniew Ratajewski z referatu dróg transportu i mienia komunalnego gminy Kobierzyce. – Nie jesteśmy w stanie określić czy nowelizacja ustawy rozwiąże problemy gmin. Na pewno pomoże jeśli chodzi o opłaty za oświetlenie na dobrze oświetlonych obwodnicach, pozostających pod zarządem GDDKiA, położonych na terenie gmin – dodaje.
W nowelizacji niejasny jest termin „teren zabudowy” rozumie się przez to teren leżący w otoczeniu drogi, na którym dominują obszary o miejskich zasadach zagospodarowania, wymagające urządzeń infrastruktury technicznej, lub obszary przeznaczone pod takie zagospodarowanie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Wygląda więc na to, że samorządy poniosą opłaty na niedużych odcinkach. Jednak wyznaczenie tego obszaru także może okazać się sporne.
Gminy nie chcą płacić rachunków za prąd dobiegający do dróg, które nie służą ruchowi lokalnemu. Teraz po wprowadzeniu nowelizacji pojawia się szansa na zatrzymanie pieniędzy, które miały iść na oświetlenie i wydanie ich w sposób bardziej służący mieszkańcom danej gminy, a nie tylko osobą głównie przez nią przejeżdżającym.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.