Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Nowy Sącz

Nowy Sącz: Komunikacyjne wąskie gardło potrzebuje większego unijnego wsparcia

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 20.01.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Nowy Sącz: Komunikacyjne wąskie gardło potrzebuje większego unijnego wsparcia
fot. UM Nowy Sącz

Więcej z regionu:

Nowy Sącz

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Most helleński w Nowym Sączu to wąskie gardło w układzie drogowym miasta. W tym miejscu korkuje się ruch wiodący od strony osiedla Helena do centrum. O nowej przeprawie miejskiej nad Dunajcem mówi się prawie od 20 lat. Stan techniczny dotychczasowego obiektu wskazuje na jego wysłużenie. Miasto otrzymało unijną dotację na nowy most, ale to jeszcze za mało. Posłowie PiS interweniują w sprawie zwiększenia kwoty wsparcia.
W ramach rozstrzygniętego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych konkursu na projekty służące zwiększeniu dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążeniu miast od nadmiernego ruchu drogowego Nowy Sącz otrzymał wsparcie w wysokości 25 procent kosztów budowy mostu przez Dunajec. Miasto zatem ma już zapewnione 24,5 mln zł. Jednak według szacunków kwota niezbędna na realizację przeprawy sięga prawie 91 mln zł.

Argumenty za 77 mln zł

Regionalni parlamentarzyści PiS – o czym informował oficjalny portal Nowego Sącza – zwarli szeregi w zabieganiu o podniesienie kwoty unijnej dotacji, by ostateczne wsparcie z europejskich funduszy (POiŚ) odpowiadało 85 procentom kosztów realizacji obiektu. Miasto zatem liczy na dodatkową kwotę blisko 77 mln zł.

– Współpraca z nowosądeckimi parlamentarzystami jest dowodem na to, że wspólnie dostrzegamy problemy komunikacyjne miasta i regionu oraz wspólnie chcemy je rozwiązać. Jestem przekonany, że w najbliższym czasie, czyli w przeciągu miesiąca, kwestie podniesienia wysokości dofinansowania zostaną dla miasta rozstrzygnięte pozytywnie – powiedział dla portalu RynekInfrastruktury.pl Ryszard Nowak, prezydent Nowego Sącza.

Zdaniem prezydenta argumentem za tym są m.in. potrzeby związane z poprawą dostępności transportowej stolicy Ziemi Sądeckiej, co zapewni podniesienie standardu technicznego dróg krajowych nr 28 i 75 stanowiących ciągi miejscowego układu komunikacyjnego. To też pozwoli upłynnić i usprawnić ruch pojazdów na tych drogach. A ostatecznie wpłynie na atrakcyjność inwestycyjną i turystyczną tego regionu Małopolski.

– Szanse na pozyskanie większej kwoty unijnego dofinansowania na budowę mostu heleńskiego i przebudowę przyległego ciągu komunikacyjnego są spore; są one poddawane obecnie ocenie przez Ministerstwo Rozwoju – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Józef Leśniak (PiS).

Poseł zaznaczył, że argumentów za zwiększeniem dotacji jest co najmniej kilka. – Pierwszym z nich jest fakt, iż Nowy Sącz wraz z otaczającą go gminą Chełmiec liczy ponad 110 tys. mieszkańców. Do tej pory był tylko jeden most, który jest bardzo ważnym węzłem komunikacyjnym na drodze krajowej nr 28, z którego korzystają nie tylko mieszkańcy Nowego Sącza, ale także mieszkańcy powiatu limanowskiego, gminy Chełmiec oraz wszyscy przejeżdżający od strony Rabki, Limanowej w kierunku Grybowa, i dalej w kierunku Gorlic – podkreślił Józef Leśniak.

Obecnie most heleński grozi katastrofą budowlaną. – Z uwagi na jego bardzo zły stan techniczny most remontowany był tylko doraźnie, co nie wpływało na poprawę stanu jego konstrukcji – podkreślił poseł.
Józef Leśniak zaznaczył również, że zwiększenie środków na tę inwestycję pozwoli miastu przygotować kolejną strategiczną w układzie komunikacyjnym, tj. projekt tzw. „Węgierska bis”.

Terminy napięte, ale realne do spełnienia

Obecna przeprawa powstała w 1959 roku, zastępując zniszczoną w styczniu 1945 r. przez wycofujące się wojska niemieckie. Konieczność budowy nowego mostu podyktowana jest więc wiekiem obecnej przeprawy i zużyciem jej starej wieloprzęsłowej konstrukcji. W tej chwili na niej dopuszczony jest ruch pojazdów do 10 ton.

Inwestycja będzie polegała na budowie mostu o 4 pasach ruchu, z ciągami pieszych i ścieżkami dla rowerów. W ramach przedsięwzięcia wybudowane zostaną dwa skrzyżowania typu rondo w modernizowanym układzie komunikacyjnym po obu stronach mostu.

– Marzenia stają się rzeczywistością – skomentował krótko Ryszard Nowak ogłaszając z początkiem stycznia w miejskim portalu rozpoczęcie budowy nowego mostu jeszcze w tym roku. Obiekt ma być oddany do użytku w połowie 2018 r. Terminy są więc napięte, ale czy realne do spełnienia? – Jak najbardziej – odpowiedział prezydent Nowak. – Zdecydowanie bardziej skomplikowana inwestycja, czyli budowa tzw. obwodnicy północnej Nowego Sącza z mostem, estakady, jak również z dwoma rondami, trwała 18 miesięcy – przypomniał.

Projekt mostu heleńskiego jest już gotowy. Obiekt jest nowoczesną w formie konstrukcją stalową, która równocześnie nawiązuje do historii i zabytkowej struktury miasta. Na czas budowy nowego obiektu stary zostanie częściowo rozebrany. Pozostanie coś na kształt kładki, co pozwoli pieszym przekraczać rzekę. Równolegle natomiast będzie wznoszona konstrukcja docelowego mostu, która na finale robót zostanie przesunięta w miejsce pierwotnej przeprawy.

Obecnie przygotowywany jest przetarg na realizację zadania. – Zostanie rozpisany jeszcze w pierwszym kwartale bieżącego roku – poinformował prezydent.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5