Partnerzy serwisu:

 

Komentarze | Lotniska - Polska

Obowiązki narodowego przewoźnika

| Sebastian Gościniarek źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.08.2016

zdjęcie autora

Sebastian Gościniarek

ekspert

Sebastian Gościniarek jest założycielem i partnerem w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze, firmie doradczej wyspecjalizowanej w obsłudze podmiotów z branży lotniczej. Lista klientów dla których pracował obejmuje lotniska, linie lotnicze, firmy handlingowe, podmioty publiczne samorządowe i rządowe, a także inwestorów prywatnych w Polsce i regionie CEE.

 

Obowiązki narodowego przewoźnika
fot. PLL LOT

Zobacz więcej na temat:

linie lotnicze

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PLL LOT jest polskim narodowym przewoźnikiem. Co do tego nikt nie ma wątpliwości i bardzo często tak określa się tę firmę. Co jednak za tym się kryje? Czy to tylko puste słowa? Czy może jednak jakieś konkretne korzyści? A może i obowiązki?
Według definicji narodowy przewoźnik to linia lotnicza, zarejestrowana w danym kraju, która posiada specjalne prawa i przywileje, przyznane przez rząd, dla operacji międzynarodowych. W obecnym, bardzo konkurencyjnym środowisku, gdzie pomoc państwa jest na cenzurowanym, a niebo coraz bardziej otwarte, pojęcie narodowego przewoźnika wymaga zdefiniowania od nowa.

Jakiś czas temu Ministerstwo Rozwoju pochwaliło się ambitnymi planami otwierania przedstawicielstw handlowych i misji gospodarczych, będących zresztą konsekwencją Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Główne kierunki to Azja i Afryka, traktowane jako najbardziej perspektywiczne rynki. Czy LOT może, albo nawet powinien być jednym z narzędzi ekspansji gospodarczej na tych kierunkach?

Wydawałoby się naturalne, że jeśli chcemy zwiększać swoją obecność gospodarczą w tych częściach świata to powinniśmy zapewnić sobie do nich dobrą dostępność drogą lotniczą. A od kogo jak nie od przewoźnika narodowego powinniśmy oczekiwać, że taką dostępność nam zapewni?

I tu zaczyna się grząski grunt. Więcej pytań niż odpowiedzi. No bo jak zmusić komercyjne jednak przedsiębiorstwo do otwierania niepewnych przecież połączeń. Kto za to zapłaci i jak – skoro pomoc państwa jest nielegalna nawet gdyby rząd chciał zrekompensować ponoszone straty. I tu koło się zamyka. Choć niekoniecznie…

Rozwijać siatkę połączeń tylko w oparciu o plany Ministerstwa byłoby co najmniej nierozsądne. Ale już gdyby zaprząc do tego też wyrafinowane metody prognozowania to może okazać się, że takie egzotyczne kierunki stanowią atrakcyjną alternatywę dla od dawna, z uporem i na razie bez większych sukcesów, rozwijanych kierunków dalekowschodnich?

I news z ostatnich dni – Air China u bram. Gdyby to okazało się prawdą i doszłoby do transakcji to negocjując umowę warto mieć z tyłu głowy jakie cele gospodarcze nam przyświecają i jak taka umowa może przyczynić się do ich realizacji. Wypchnięcie problemu LOTu do kogoś jest kuszącą opcją, ale dalece niewystarczającym uzasadnieniem dla takiej transakcji.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS