Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Dolnośląskie

Obwodnica Leśnicy: Rośnie „most nad mostem” przez Bystrzycę

| Redakcja źródło: Skanska 01.08.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Obwodnica Leśnicy: Rośnie „most nad mostem” przez Bystrzycę
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Dolnośląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na obwodnicy Leśnicy powstaje most nad mostem Ratyńskim. Wykonawca – firma Skanska – zamontował już czwarty z piętnastu segmentów. Konstrukcja jest już wysunięta nad rzeką.
Trwają prace przy budowie mostu przez rzekę Bystrzycę, w ciągu DK-94. Powstaje on nad istniejącym mostem Ratyńskim. Obiekt będzie miał 7 przęseł, 327 m długości, ponad 16 m szerokości. Jezdnia będzie miała 7 m szerokości i dwa pasy ruchu.

– Obiekt wykonujemy w technologii nasuwania podłużnego – mówi Marcin Sęk, kierownik robót mostowych w Skanska. – Polega to na budowaniu mostu segmentami i przesuwaniu gotowej konstrukcji mostu z przyczółka na kolejne podpory. Produkcja segmentów odbywa się w specjalnie powstałej wytwórni znajdującej się za przyczółkiem. Wykonane segmenty przesuwamy za pomocą urządzenia do nasuwania. Składa się ono z systemu trakcyjnego (dwóch siłowników podnoszących i sześciu siłowników pchających) oraz pompy hydraulicznej. Urządzenie zapewnia 2 200 ton siły podnoszącej i 900 ton siły przesuwającej.

Dziś wysunięty został czwarty z piętnastu segmentów mostu. Konstrukcja jest już nasunięta nad rzekę Bystrzycę. – Od razu rozpoczniemy przygotowanie piątego segmentu. Będziemy go nasuwać wraz z elementem wcześniej wyprodukowanym i nasuniętym. I tak do całkowitego ukończenia obiektu – informuje Skanska.

Praca przy czynnym moście

Podczas operacji nasuwania stosowany jest stalowy, 30-metrowy awanbek zamontowany do pierwszego segmentu. Jego zadaniem jest przedłużanie nasuwanej konstrukcji, najazd na łożyska tymczasowe oraz oparcie powstającego mostu na kolejnych podporach, co wpływa na zmniejszenie naprężeń w przęśle.

Finał nasuwania wszystkich 15 segmentów ustroju nośnego przewidywany jest na koniec roku 2016 r., a roboty wykończeniowe na moście na lipiec 2017 r.

Obiekt wyposażony zostanie w kapy chodnikowe, płyty przejściowe, dylatacje, odwodnienie, bariery ochronne, balustrady oraz nawierzchnię drogową. Most pozwoli na bezkolizyjnie i bezpieczne przeprowadzenie ciągu pieszo-jezdnego Osi Inkubacji nad rzeką Bystrzycą i obszarem Natura 2000.

Dzięki zastosowaniu technologii nasuwnia podłużnego przy budowie mostu, nie ma konieczności wyłączania mostu Ratyńskiego z ruchu, nad którym powstaje obiekt.

Nasuwanie w szczegółach

– Cykl nasuwania segmentu polega na uniesieniu ustroju nośnego o 5-10 mm i przesunięciu go o ok. 25 cm – mówi Karol Ossowski, kierownik robót, Skanska. – Następnie ustrój zostaje opuszczony na blok hamowny, a siłowniki pchające cofnięte do pozycji wyjściowej – trwa to ok. 2 minut. I cykl się powtarza. Ponad 24–metrowy segment nasuwamy w ok. 4 godz. Podczas tej operacji wszystkie osie podparcia wyposażone są w połączenie radiowe z centrum sterowania urządzeniem. W każdej chwili możliwe jest natychmiastowe zatrzymanie nasuwu.

Konstrukcja jest stale kontrolowana przez zespół geodezyjny, a ewentualne odchylenia od pożądanej osi nasuwania są na bieżąco korygowane. Podczas nasuwania prowadzona jest również kontrola wychylenia głowic filarów przy pomocy inklinometrów – systemu zatrzymującego pracę urządzenia po przekroczeniu dopuszczalnego wychylenia głowicy filara.

Co na pozostałych odcinkach?

Jak informuje cytowany w komunikacie Marek Suplicki, kierownik budowy w Skanska, zakończona została budowa pierwszego odcinka obwodnicy Leśnicy, od ulicy Rdestowej do Granicznej. – Ruch na skrzyżowaniu ul. Rdestowej z nowo wybudowanym fragmentem został przywrócony. Na odcinku ul. Piołunowa – Ratyńska prowadzimy prace drogowe i sieciowe. Pomiędzy ul. Piołunową a powstającym mostem realizowane są m.in. warstwy konstrukcyjne, a także krawężniki, obrzeża, kanalizacja deszczowa i sanitarna. Wkrótce będziemy wykonywać nawierzchnię i ciągi pieszo-rowerowe.

Natomiast pomiędzy ul. Ratyńską a powstającym wiaduktem i mostem wykonywane jest warstwa nasypu i konstrukcyjna, kanalizacja deszczowa oraz przejścia dla zwierząt. Wkrótce rozpoczną się prace brukarskie.
Odcinki od ul. Średzkiej do ul. Ratyńskiej oraz od ul. Piołunowej do Osienieckiej – na etapie oczekiwania na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.

W ramach obwodnicy Leśnicy, wzdłuż ul. Beskidzkiej powstaje wiadukt. Będzie miał 7 m rozpiętości i 50 m długości. Na obiekcie zostaną zamontowane m.in. ekrany akustyczne, balustrady, oświetlenie. Wiadukt pozwoli na bezkolizyjne i bezpieczne przeprowadzenie ruchu pieszo-rowerowego w ciągu ul. Beskidzkiej.

Obwodnicę Leśnicy Skanska realizuje na zlecenie miasta Wrocław reprezentowanego przez Wrocławskie Inwestycje. Kontrakt obejmuje zaprojektowanie i budowę 7,1 km nowej jezdni we wrocławskiej dzielnicy Leśnica, która połączy ul. Średzką z ul. Graniczną. Obwodnica będzie dwukierunkową drogą jednojezdniową. Ponadto, w ramach zadania powstanie nowy most nad rzeką Bystrzycą, dwa wiadukty: nad przyszłą linią kolejową do portu lotniczego i nad aleją Stabłowicką, a także przejście technologiczne i przejścia dla zwierząt.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5