Trwa przetarg na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi S6. Inwestycja niesie za sobą korzyści zarówno dla całego regionu, jak i dla miejscowości Żukowo, której obwodnica wchodzi w skład projektu.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie liczyć w 37 km, z czego 6,6 km zajmie obwodnica Żukowa, leżącego na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 20 i nr 7. – Nowa trasa zmniejszy intensywności ruchu komunikacyjnego na zatłoczonych DK-20 i DK-7, a w szczególności na połączeniu tych dróg w centrum miasta – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Monika Makowska z Zespołu Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego Urzędu Gminy Żukowo.
Plusy lokalne
Droga ekspresowa poprowadzona obok Żukowa poprawi bezpieczeństwo i uspokoi ruch wewnątrz miasta, a ruch tranzytowy przeniesie na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej. – Przyczyni się to do poprawy warunków akustycznych oraz zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza wzdłuż obecnych dróg krajowych i na terenie samego miasta Żukowa – tłumaczy Monika Makowska.
Wśród innych plusów inwestycji gmina Żukowo wymienia ułatwienie i przyspieszenie dojazdu mieszkańców Kaszub do Aglomeracji Trójmiejskiej. Chodzi o codzienne dojazdy do miejsca pracy, ale też wyjazdy czysto rekreacyjne. Ponadto trasa pozwoli na rozwój usług i terenów inwestycyjnych wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 20 oraz na rozwój usług, produkcji i komercji dla obszarów przedsiębiorczości w ramach „Żukowskiego Korytarza Inwestycyjnego” oraz terenów przyległych do Gdańska.
– Gmina Żukowo od wielu lat stara się o zmianę układu komunikacyjnego, który wyprowadziłby ruch tranzytowy poza centrum Żukowa i uspokoił warunki drogowe na jego obszarze, czego dowodem są plany rozbudowy układu komunikacyjnego na terenie gminy zawarte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Żukowo – podkreśla Monika Makowska z Urzędu Gminy.
Plusy ponadlokalne
Poprowadzenie osi komunikacyjnej Gdańsk - Kartuzy obwodnicą z pominięciem centrum miasta Żukowa to tylko część całego projektu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Ten zakłada powstanie jeszcze ponad 30 km drogi ekspresowej od węzła Chwaszczyno do węzła Gdańsk Południe. Korzyści z budowy dotyczą więc dużego obszaru w regionie. – Droga ekspresowa S6 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i nr 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą drogę ekspresową S6 Obwodnicę Trójmiasta – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku, Piotr Michalski.
– Tereny leżące wzdłuż dróg krajowych nr 7 i nr 20 rozwijają się dynamicznie Bez rozbudowy istniejącego układu drogowego, który wyczerpuje swoją przepustowość, obie drogi krajowe staną. Projektowana trasa ma również znaczenie ponadlokalne. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej uzupełni układ dróg ekspresowych w województwie pomorskim i zapewni sprawny przejazd tranzytem z kierunku Słupska, Łodzi i Warszawy. W ramach projektowania wykonane zostały prognozy. Wyraźnie pokazują one, że brak dalszych inwestycji sprawi, że istniejąca Obwodnica Trójmiasta stanie. Wpływa na to rosnący ruch pojazdów, zarówno tranzytowy, jak i aglomeracyjny – tłumaczy Michalski.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.