Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Świętokrzyskie

Obwodnica Wąchocka: Nie teraz, więc kiedy?

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 11.11.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Obwodnica Wąchocka: Nie teraz, więc kiedy?
fot. Rafał T (fotopolska.eu), CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Świętokrzyskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Obwodnica Wąchocka, planowana w ciągu drogi krajowej nr 42, figuruje na 54. pozycji załącznika do Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023, ujmującego obejścia miast. Termin jej realizacji wyznaczono na lata 2016 - 2019. Projekt jest przygotowany. – Warunkiem ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy Wąchocka, z uwzględnieniem ewentualnej optymalizacji dokumentacji, jest uzyskanie potwierdzenia finansowania dla tej inwestycji – poinformowała portal RynekInfrastruktur.pl Małgorzata Pawelec-Buras z kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Blisko 12-kilometrowa obwodnica ma uwolnić Wąchock od ruchu tranzytowego oraz wywoływanego przez niego hałasu i emisji zanieczyszczeń. Ale przede wszystkim jej istotna rola wiąże się z potrzebą usprawnia połączenia Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) w Starachowicach z drogą ekspresową S7. Z racji lokalizacji obwodnicy w regionalnym układzie drogowym ma ona charakter łącznicy, a więc trasy pomiędzy Starachowicami a Skarżyskiem, gdzie transporty włączają się do ruchu na drodze ekspresowej.

– Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała projekt inwestycji i uzyskała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla obwodnicy Wąchocka, co oznacza, że dysponuje terenami po tę inwestycję – powiedziała Małgorzata Pawelec-Buras i równocześnie zastrzegła, że decyzja o tym, w jakim przedziale czasowym możliwe będzie jej finansowanie nie leży w gestii GDDKiA.

Niedostateczna przesłanka ruchowa i niedostatek rządowych pieniędzy

„Ze względu na ograniczone środki i ogromną skalę potrzeb inwestycyjnych, konieczne jest racjonalne podejmowanie decyzji o wyborze zadań kierowanych do realizacji. Rozstrzygnięcia w tym zakresie powinny opierać się na obiektywnych przesłankach” – tak na interpelację w sprawie wąchockiej obwodnicy, wystosowaną przez posłankę Marzenę Okłę - Drewnowicz (PO), odpowiedział w lipcu tego roku wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Przywołaną w odpowiedzi przesłanką jest skala obciążenia ruchem tranzytowym. Zgodnie z uzyskanymi w trakcie Generalnego Pomiaru Ruchu 2015 danymi, jak tłumaczył wiceminister, liczba pojazdów poruszających się po przebiegającej przez Wąchock drodze krajowej nr 42 kształtuje się na poziomie niższym od średniej dla dróg krajowych wynoszącej 11 178 poj./dobę. W Wąchocku osiąga wartość 9 751 poj./dobę, tj. 87% średniej.

Właśnie w roku stanowiącym termin rozpoczęcia tej inwestycji świętokrzyscy posłowie uaktywnili się w apelach o jej realizację. TV.Starachowice podała w marcu informację, że świętokrzyscy parlamentarzyści PiS skierowali do premier Beaty Szydło prośbę o podjęcie pilnych działań w sprawie obwodnicy. – Premier dała pozytywną rekomendację dla budowy tej drogi – informował poseł Krzysztof Lipiec (PiS) o efekcie apelu. Również z przedstawicielami rządu i państwowej agendy drogowej rozmowy podjęła wojewoda świętokrzyska Agata Wojtyszek. I wszyscy apelujący zgodnie przyznawali, że batalia o tę drogę nie jest łatwa biorąc pod uwagę niedostatek środków na obszerny w zakresie kosztów PBDK.

Nadzieję w powodzenie inwestycji rozwiała przytoczona już odpowiedź wiceministra Jerzego Szmita na poselską interpelację. Dlatego posłanka Marzena Okła - Drewnowicz ponowiła z końcem października interpelację do resortu infrastruktury, w której przypomniała, że północna część województwa świętokrzyskiego od lat boryka się z wysokim poziomem bezrobocia, a jego ograniczeniu miała służyć SSE w Starachowicach. „Działania te jednak nie będą przynosiły optymalnego efektu, jeżeli region nie będzie w stanie konkurować z innymi częściami kraju pod względem rozwoju sieci komunikacyjnej” – zaznaczyła w piśmie posłanka.

W ponownym apelu o podjęcie budowy posłanka dodała, że brak obwodnicy uderza zarówno w mieszkańców, którzy borykają się z ciągłym wzrostem natężenia ruchu drogowego, jak i w przedsiębiorców, którzy zdecydowali się założyć swoje firmy w Starachowicach oraz pobliskich miejscowościach. „Byłoby wielką stratą, gdyby podmioty gospodarcze, które funkcjonują na tym terenie zaprzestały swojej działalności ze względu na niedostateczne możliwości komunikacyjne regionu. Dla obszaru o tak wysokiej stopie bezrobocia skutki takiej sytuacji byłyby tragiczne” – podkreśliła posłanka w interpelacji, w sprawie której czeka teraz na odpowiedź.

Przetargi polityczne bez wyraźnej perspektywy

O potrzebie budowy obwodnicy Wąchocka dyskutowano od 2007 roku, planując jej realizację w ramach poprzedniej edycji PBDK. – Byłem świadkiem publicznych deklaracji ówczesnego wicepremiera Przemysława Gosiewskiego, który mówił, że do 2012 roku obwodnica zostanie wybudowana. W tamtym czasie zrobiono w tej sprawie bardzo dużo. Były konsultacje społeczne, powstało studium projektowe, wytyczono przebieg drogi i w końcu za ponad 30 mln zł wykupiono tereny pod inwestycje – mówił w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Tomasz Szczykutowicz, redaktor prowadzący lokalny portal „wachock.info”, w którym na bieżąco relacjonuje losy rządowego projektu.

Wysiedlono też mieszkańców osiedla Wygoda w Wąchocku, gdzie w przyszłości miał powstać węzeł drogowy na wlocie do Starachowic. W związku z przygotowaniami do budowy obwodnicy nie remontowano tam przez wiele lat drogi krajowej nr 42. – W tym roku to uczyniono, budując również chodniki, oświetlenie i jezdnię w granicach administracyjnych Starachowic. To jednoznacznie wskazuje, że nasze marzenia o obwodnicy można odłożyć w bliżej nieokreśloną przyszłość. I pomyśleć, że w 2010 roku GDDKiA ogłosiła już przetarg na wykonawstwo – zauważył Tomasz Szczykutowicz, będący radnym miejskim w kadencji 2010 - 2014. Niestety, wkrótce po tym odwołano przetarg na budowę wąchockiej obwodnicy.

Przedstawiciel lokalnego medium równocześnie podkreślił, że obwodnica Wąchocka to karta przetargowa polityków ubiegających się o głosy wyborców. – Marzena Okła - Drewnowicz w kadencji, kiedy władzę sprawowała PO, obiecywała przed kolejnymi wyborami, że rozpoczęcie budowy to w zasadzie formalność. W efekcie pomogła uzyskać dla wysiedlonych z terenów pod inwestycję wypłatę odszkodowań. Z kolei posłowie PO byli w ogniu krytyki ze strony posłów PiS, m.in. Krzysztofa Lipca, który krytykował PO za wstrzymywanie inwestycji – przypomina Tomasz Szczykutowicz.

Przed wyborami parlamentarnymi w 2015 roku politycy zapewniali, że inwestycja powstanie najdalej do 2018 roku. – Wśród ojców sukcesu, czyli wpisania wtedy obwodnicy na listę PBDK, byli działacze PSL ze świętokrzyskiego. Doszło nawet do kuriozalnego sporu na sesji Rady Miejskiej w Wąchocku, gdzie wkłady posłanki Okły i przewodniczącej Rady Powiatu Bożeny Wrony stał się powodem do targowania się o to, kto zrobił więcej w tej sprawie. Po wyborach nowa władza zmieniła priorytety w budowie dróg. Zamilkł w tej sprawie poseł Krzysztof Lipiec. Na początku roku owszem złożył interpelację, co według mnie było ujawnieniem, że coś wie i dlatego interpeluje. Po prostu wiedział, że obwodnica znów spadła na plan dalszy – komentuje sytuację redaktor portalu „wachock.info” i były radny Wąchocka.

Pojawia się i znika. A kiedy przyjdzie i na nią czas?

– W ostatnich latach systematycznie wzrasta liczba przejeżdżających przez Wąchock pojazdów, w szczególności ruchu ciężkiego. Ma to związek z rozwojem starachowickiej SSE oraz rosnącym ruchem tranzytowym pomiędzy drogami S7 i E9. W najbliższych miesiącach i latach spodziewany jest dalszy wzrost ruchu ciężkiego, m.in. w związku z zakończeniem przenosin podpoznańskiej fabryki autokarów MAN do Starachowic i uruchomieniem ich produkcji do ostatniego etapu, łącznie z finałowymi testami pojazdów na drogach publicznych. Jest to sytuacja niezwykle uciążliwa dla mieszkańców – przyznaje Sebastian Staniszewski, zastępca burmistrza Wąchocka.

W Wąchocku w godzinach porannych oraz popołudniowych mieszkańcy długo stoją wyczekując na możliwość bezpiecznego przejścia na drugą stronę ulicy. W miejscach, gdzie w mieście i na zamiejskim odcinku drogi nr 42 brakuje chodników, poruszający się poboczem są zagrożeni, szczególnie w okresach jesienno - zimowych, kiedy panują gorsze warunki pogodowe i ograniczona jest widoczność. Poza tym wzrost liczby przejeżdżających ciężarówek, co podkreśla Sebastian Staniszewski, wpływa na powolną, lecz postępującą degradację położonych przy drodze budynków.

– Obwodnica jest niezwykle ważnym projektem dla regionu – potwierdza zastępca burmistrza. – Jest to pierwszy krok do poprawy komunikacyjnej pomiędzy drogami S7 i E9. Obwodnica Wąchocka stanowi około połowę tego połączenia – podkreśla Sebastian Staniszewski i dodaje, że aktualnie wykonywana jest dokumentacja obwodnicy Starachowic w ciągu drogi wojewódzkiej, która bezpośrednio połączy drogę krajową 42 z SSE Starachowice.

A jak z perspektywy Wąchocka postrzegane są szanse budowy obwodnicy? – Trudno na to pytanie odpowiedzieć – zastrzega Sebastian Staniszewski, zauważając, że obwodnica pojawiania się i znikania z dokumentów rządowych. – Miała być gotowa przed Euro 2012, jednak doszło do krachu przy budowie autostrad; następnie znikła z projektów listy zapasowej PBDK. Mam jednak nadzieję, że dotychczasowe działania parlamentarzystów, począwszy od niezwykle znaczącego wsparcia śp. Przemysława Gosiewskiego oraz przez dalsze starania posłów PO Marzeny Okły - Drewnowicz i Artura Gierady przy tworzeniu dokumentacji i umieszczaniu projektu w dokumentach rządowych, będą kontynuowane przez dzisiejszych parlamentarzystów ziemi świętokrzyskiej niezależnie od przynależności partyjnej aż do skutecznego rozstrzygnięcia przetargu – podkreśla zastępca burmistrza Wąchocka.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS