W 2015 roku zakończą się najważniejsze prace budowlane na większości odcinków modernizowanego fragmentu magistrali E 30 pomiędzy Rudzicami a Rzeszowem. Dzięki inwestycji już od grudnia czas podróży pomiędzy Krakowem a Rzeszowem skróci się do około dwóch godzin.
Założeniem modernizacji linii kolejowej Kraków – Rzeszów na odcinku Rudzice – Rzeszów jest przede wszystkim wprowadzenie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich wynoszącej 160 km/h. Dzięki temu czas podróży pomiędzy Krakowem a Rzeszowem ma wynieść około 1 godziny 45 minut (dla najszybszych połączeń). 2015 rok minie pod znakiem kończących się robót budowlanych, które na opisywanym szlaku sprowadziły się w zasadzie do budowy linii kolejowej od podstaw.
– Dotychczas, na całej trasie Kraków – Rzeszów zmodernizowaliśmy: ponad 260 km torów, ponad 230 km sieci trakcyjnej, 229 rozjazdów, 211 obiektów inżynieryjnych, w tym 28 mostów, 62 wiadukty, 104 przepusty, 53 perony i 157 wiat peronowych oraz 17 przejść podziemnych – poinformowała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
160 km/h za rok
Niestety prędkość 160 km/h, tak jak informowaliśmy w marcu, wbrew tablicom informacyjnym zostanie wprowadzona dopiero w kolejnym rozkładzie jazdy 2016/2017. Będzie to miało wpływ na zapowiadany na grudzień 2015 roku czas podróży, który miał wynieść 1 godzinę i 45 minut dla najszybszych połączen. Jedną z głównych przyczyn będą wciąż prowadzone prace budowlane na niektórych odcinkach, np. w obrębie systemów sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji. – W 2016 r. prowadzone będą jeszcze prace na stacjach: Brzesko, Tarnów i Sędziszów Małopolski oraz na szlakach: Grabiny – Dębica i Ropczyce - Sędziszów Małopolski. Prędkość maksymalną 160 km/h na modernizowanej trasie kolejowej E30 Kraków – Rzeszów (oprócz odcinka Ropczyce – Sędziszów Małopolski), planujemy wprowadzić w rozkładzie jazdy 2016/2017 – powiedziała Dorota Szalacha.
– Prędkość maksymalna 120 km/h planowana jest na odcinkach: Rudzice – Grabiny, Dębica - Ropczyce i Sędziszów Małopolski – Rzeszów Zachodni, z ewentualnymi ograniczeniami obok miejsca robót (do 12 marca 2016 r. i później podobnie). Zapewnione będą lepsze warunki przejazdu, lepsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach – informują PKP PLK.
Szybciej i wygodniej
Różnicę w czasie podróży i komforcie pasażerowie odczują już 13 grudnia. Połączenie E30 Kraków – Rzeszów będzie bowiem oddane w rozkładzie jazdy 2015/2016 z prędkością maksymalną 120 km/h. Dzięki temu czas przejazdu wyniesie dwie godziny w przypadku jednego połączenia (Express InterCity Premium), oraz od 2:15 do 2:30 w przypadku pozostałych najszybszych pociągów na tej trasie (InterCity).
Nowością będzie wspominana jedna para połączeń EIP z Rzeszowa Głównego do Gdyni Głównej przez Tarnów, Kraków Główny, Warszawę, Gdańsk i Sopot. Czas podróży na odcinku Rzeszów Główny – Warszawa Centralna ma wymieść 4 godziny 22 minuty, czyli o około godzinę krócej niż połączenia TLK, natomiast do Gdańska Głównego 7 godzin 23 minuty. Podróż z Tarnowa do Warszawy Centralnej potrwa 3 godziny i 18 minut, do Gdańska Gł. 6 godzin 19 minut.
Ponadto, w nowej perspektywie unijnej do 2022 roku, PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują pozostały fragment trasy Kraków – Rzeszów na odcinku Kraków Główny – Rudzice. Prace obejmą dobudowę dodatkowej pary torów do stacji Kraków Płaszów i jednej nitki torowiska od Płaszowa do Bieżanowa. W ramach inwestycji obecne torowisko od Krakowa Gł. do mostu nad Wisłą znajdzie się na estakadzie, zostanie wybudowany nowy przystanek w okolicy Hali Targowej oraz nowy most na Wiśle.