Rodzime porty morskie Szczecin/Świnoujście oraz Gdańsk i Gdynia odgrywają kluczową rolę w rozwoju transgranicznego regionu gospodarczego wzdłuż Łaby i Odry – wynika z raportu przygotowanego przez Hamburski Instytut Gospodarki Światowej. W szczególności autorzy wskazują na potencjał w relacjach handlowych z Hamburgiem.
Dokument „Transport towarów między portem Hamburgu a Polską” jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak kształtują się stosunki biznesowe na obszarze reprezentowanym przez Związek Izb Regionu Łaby/Odry (KEO). Obejmuje on wschodnie i północne landy Niemiec, północne terytoria Czech oraz zachodnie i północne województwa Polski, które w sumie zamieszkuje 7,5% mieszkańców Unii.
Raport wskazuje, że wielkie znaczenie dla transgranicznej wymiany handlowej ma geograficzna bliskość. Dla przykładu, w 2013 r. udział Polski w imporcie pod względem wartości w stosunku do landów Brandenburgii i Meklemburgii-Pomorza Przedniego wyniósł odpowiednio 15% i 14%. Partycypacja eksportu do Polski z Brandenburgii, Saksonii-Anhalt oraz Meklemburgii Pomorza Przedniego kształtowała się następująco: 13%, 10% i 8%.
Interesująco przedstawiają się również związki z północnymi landami Niemiec. W porównaniu z innymi regionami, landy Dolnej Saksonii i Hamburga mają nie tylko relatywnie wysoki udział importu (2,2% i 5,9%) oraz eksportu do Polski (2,2% i 4,6%), ale również najwyższą zewnętrzną wymianę handlową.
Ponadto niemieccy eksperci prognozują, że do 2020 r. dojdzie do silnego wzrostu w wymianie handlowej pomiędzy Hamburgiem, a państwami Unii. W szczególności odnosi się to do relacji biznesowych z Polską (przyrost o 44%) – zarówno w imporcie i eksporcie. Polskie porty morskie: Szczecin/ Świnoujście, Gdańsk i Gdynia oraz niemieckie (Hamburg) są wskazane przez niemieckich ekspertów jako fundament infrastruktury transportowej w regionie KEO.
Zdaniem autorów dokumentu „Transport towarów między portem w Hamburgu a Polską”, pomimo wzrostu gospodarczego, który powinien wygenerować większy popyt korytarz pomiędzy Hamburgiem, Polską a Czechami nie jest do tej pory w pełni wykorzystany. Sugeruje się, że w celu przyspieszenia rozwoju ekonomicznego oraz powiązań transgranicznych, należy dążyć do obniżenia kosztów transportu i wymiany handlowej poprzez daleko idącą poprawę śródlądowych dróg wodnych.
Z pełną wersją raportu „Transport towarów między portem Hamburgu a Polską” będzie można zapoznać się podczas tegorocznego 3. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który w dniach 10-12 czerwca odbędzie się w Szczecinie.