Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) w raporcie dotyczącym rozwoju gospodarczego Polski zwraca uwagę na sprawę inwestycji infrastrukturalnych. Wniosek jest jeden – potrzeba ich więcej. Jak donosi OECD – sytuacja w tej kwestii w Polsce w ostatnich latach się poprawiła, ale rozwój gospodarczy potrzebuje zdecydowanych działań w tym kierunku.
OECD bierze pod uwagę wszystkie rodzaje transportu: drogowy, kolejowy, wodny i lotniczy. Zaznacza, że Polska potrzebuje znacznych inwestycji w sektorze infrastruktury transportowej. – Obecnie Polska powinna tak dobrać instrumenty polityczne, aby wspierać transformację w kierunku gospodarki opartej na zaawansowanych technologiach i umiejętnościach, co sprawi, że wzrost będzie jeszcze większy, bardziej ekologiczny i sprzyjający włączeniu społecznemu – mówi główna ekonomistka OECD Catherine L. Mann.
Drogi
W przypadku dróg OECD publikuje wskaźniki gęstości dróg szybkiego ruchu w kraju i poziomu zadowolenia z jakości infrastruktury drogowej. Oba zestawienia nie wypadają dobrze dla Polski. W 2015 roku byliśmy na szarym kńcu jeśli chodzi o ocenę naszych dróg, a dodatkowo w Polsce w 2013 roku na 1000 km kwadratowych przypadało jedynie pięć kilometrów dróg, po których można poruszać się z dużą prędkością.
Raport ukazuje także podstawowe problemy jakie muszą zostać rozwiązane jeśli sytuacja ma się poprawić. Trzeba przede wszystkim przeprowadzać dalsze inwestycje, jednak ważne aby były one odpowiednio ukierunkowane. Podstawowa sprawa jaką powinniśmy się zająć zdaniem OECD to połączenie sieci dróg głównych i lokalnych. Dodatkowo polskie inwestycje potrzebują stabilniejszego finansowanie, które mają przynieść plany rozwoju na kolejne lata.
Samochód to nie wszystko
Organizacja zwraca uwagę nie tylko na transport drogowy. Pokazuje, jak ważne jest to aby wszystkie środki transportu były spójne. W raporcie nacisk został położony także na intermodal. Łączenie środków transportu jest ważne nie tylko ze względu na korzyści gospodarcze. Liczy się tu także ekologia.
Tą ekologię mają wspomóc inwestycje w transport zbiorowy. Oznacza to ukierunkowanie na kolej i realizowanie projektów z nią związanych. Jednak pojawiają się tu problemy z planami zagospodarowania, które tworzą gminy. To uniemożliwia odpowiedni rozwój transportu publicznego w wielu miejscach.