Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

OIGD: Okresy gwarancji w przetargach niepokojąco długie

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 29.10.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

OIGD: Okresy gwarancji w przetargach niepokojąco długie
fot. sxc.hu

Zobacz więcej na temat:

Zamówienia publiczne

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Odkąd GDDKiA zmieniła kryteria oceny ofert i dodała do nich okres gwarancji jakości, wykonawcy zgłaszają, że mamy do czynienia ze zbyt długimi i często nierealnymi okresami gwarancji – alarmuje Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa. Zleciła ona przygotowanie analizy prawnej w tym temacie.
Problem zbyt długich gwarancji

– W 2014 roku po zmianie ustawy Pzp zamawiający zaczęli stosować pozacenowe kryteria oceny ofert i problem dodatkowo nasilił się. OIGD zaniepokojona rozmiarem tego zjawiska i jego negatywnym wpływem na firmy członkowskie zwróciła się do grupy doradczej KZP o przygotowanie analizy – informuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes OIGD.

OIGD przypomina, że temat zbyt długich i nierealnych okresów gwarancji był podnoszony przez Izbę na spotkaniach z zamawiającymi, GDDKiA i samorządowcami. Problem ten dotyczy różnych rodzajów robót na wszystkich kategoriach dróg.

Abstrakcyjne deklaracje

Jak czytamy w analizie, kryterium okresu gwarancji pozwala niejednokrotnie wygrać przetarg temu wykonawcy, który składa abstrakcyjne i wręcz nieegzekwowalne zapewnienia. Okazuje się, że często oferowane okresy są dłuższe niż cykl życia produktu.

„Jeśli zamawiający chce wybudować drogę i akceptuje wydłużony termin gwarancji od wykonawcy, to powinien mieć dowód na to, że konstrukcja drogi, warunki techniczno-budowlane, czy materiały do wybudowania zapewniają taką trwałość. Co więcej, odpowiednio do tego okresu gwarancji zamawiający musi zapewnić adekwatne warunku użytkowania drogi, w przeciwnym razie wykonawca uchyli się od gwarancji” – głosi analiza.

Brak analiz inwestora

Grupa KZP zwraca uwagę na to, że w polskich warunkach wymagani dłuższych gwarancji nie jest poprzedzone przez zamawiającego badaniami, czy w danym okresie użyte materiały fizycznie wytrzymają zakładaną eksploatację lub czy zamawiający zabezpieczy warunki użytkowania. To może prowadzić do marnotrawienia środków wydawanych na dany kontrakt.

„Ważnym argumentem przeciw wydłużonej gwarancji jest również okoliczność, że zamawiający musiałby zagwarantować wykonawcy, że po takiej drodze nie będą się poruszały pojazdy przekraczające stany graniczne nośności, w szczególności jeśli w okolicy prowadzone są inne inwestycje. Aby to zagwarantować, musiałby na każdym skrzyżowaniu wmontować wagę i ustawić patrol” – piszą eksperci.

Co prawda dłuższa gwarancję można byłoby stosować w przetargach „projektuj i buduj”, jednak zamawiający musiałby wziąć odpowiedzialność za to, że projekt jest rzeczywiście szczególny, a projekt jest od początku tworem indywidualnym pod względem projektowanych rozwiązań.

Pieniądze w błoto?

Grupa KZP podkreśla, że inwestor musi zdawać sobie sprawę z wymagań narzucanych wykonawcom, które mogą doprowadzić do ich upadku. To doprowadzi do tego, że zamawiający będzie musiał sam odpowiadać za zastany stan rzeczy. Aby tego uniknąć zamawiający powinien skupić się na odbiorze rzetelnego projektu budowlanego i bieżącym nadzorze nad należytym wykonaniem zamówienia.

W analizie podkreślono, że zamawiający, którzy nie określają górnego limitu okresu gwarancji będą musieli liczyć się z tym, że w przyszłości może dojść do unieważnienia zawartej umowy, a to wygeneruje dodatkowe koszty.

„Zamawiający, który dopuszcza okres gwarancji dłuższy od cyklu życia danego produktu lub taki, który realnie nie będzie w przyszłości wykorzystany, jest winny tego, że ochrona gwarancyjna w takim wypadku ma charakter oderwany od rzeczywistej sytuacji” – czytamy w analizie.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5