Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Olszewski: Szukanie oszczędności w programie drogowym ma drugie dno

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.04.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Olszewski: Szukanie oszczędności w programie drogowym ma drugie dno
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Przedstawione w ubiegłym tygodniu zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa były na dużym poziomie ogólności, a jak już był jakiś konkret – mam na myśli opłatę paliwową – to się z niego wycofywano i to w sposób nie do końca umiejętny – mówi o propozycjach optymalizacji Programu Budowy Dróg Krajowych poseł Paweł Olszewski.
W rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” były wiceminister infrastruktury zarzuca też, że mówienie o przeszacowaniu finansowym drogowego programu to „mijanie się z rzeczywistością”. Według Olszewskiego, PBDK 2014-2023 ma zapewnione finansowanie. – Program jest dokładnie przeliczony – mówi poseł.  

W rozmowie z naszym portalem Paweł Olszewski podkreśla, że w czasie zmiany kadencji parlamentarnej poziom zaawansowania programu budowy dróg wynosił ok. 40 procent – chodzi o podpisane umowy i rozstrzygnięte przetargi. – Jeśli nałożymy na to kalendarz wydarzeń, przepływy finansowe, które są zarówno w resorcie finansów, jak i infrastruktury, a także te wynikające bezpośrednio z programu budowy dróg to one jednoznacznie wskazują, że ten program należy realizować – mówi.

– Nie mam złudzeń, że te pomysły i plany mają drugie dno. Pieniądze, które były zakontraktowane i mają swoje źródła finansowania, wskazane expressis verbis w programie budowy dróg, najpewniej zostały już wydatkowane na spełnienie populistycznych obietnic w obszarach socjalnych i dzisiaj trwa gorączkowe poszukiwanie środków na zrealizowanie tego, co zostało wcześniej zakontraktowane – mówi.

Na drogi wystarczy to, co zapisane w programie

Według Olszewskiego, na zrealizowanie drogowego programu wystarcza zapisana w nim kwota, czyli 107 miliardów. – Co więcej, program zawiera dodatkowy komponent, którego dotychczas nie było w postaci 5 mld zł rocznie, czyli w sumie ok. 50 mld zł na remonty, utrzymanie etc. Część inwestycji również z tego można przeprowadzić. Łącznie to 168 mld zł plus środki z CEF, jak i z drogowych spółek specjalnego przeznaczenia. To wszystko jest, wystarczy tylko realizować, bez konieczności poszukiwania atrap, których próbują poszukiwać ministrowie – przekonuje Olszewski.

Dodaje, że licząc pieniądze, należy również uwzględnić oszczędności poprzetargowe, które na dziś wynoszą średnio ok. 20 procent w stosunku do cen zakładanych przez inwestora. – Wprowadziłem unikalny program likwidacji miejsc niebezpiecznych finansowany z oszczędności na realizacji dużego programu. Fakt jest taki, że ministrowie z niego skorzystali, zabezpieczając to, o czym mówiłem, czyli 300 mln zł. Widać więc, że są oszczędności w ramach programu budowy dróg krajowych.

Odstępowanie od standardów to zły kierunek

Paweł Olszewski krytycznie odnosi się do propozycji, które zostały przedstawione, jak choćby ograniczenia minimalnej szerokości pasa dzielącego jezdnie. – Są pewne standardy, których trzeba się trzymać. Po to one zostały ustalone – i tak w świecie się buduje – by zapewnić z jednej strony pełną komunikacyjność, z drugiej strony bezpieczeństwo użytkowników.

Zdaniem posła, zmniejszanie szerokości pasa dzielącego jezdnie odbije się na bezpieczeństwie użytkowników. – Tego typu działania i pomysły są krótkowzroczne i całkowicie nieuwzględniające szerszego otoczenia. Koszty społeczne, i finansowe wypadków drogowych idą w miliardy złotych – stwierdza.

Równie krytycznie odnosi się do pomysłu skrócenia okresów gwarancji. Według niego, nie będzie to miało zasadniczego wpływu na ewentualne oszczędności przy budowie dróg, natomiast może mieć wpływ na jakość i trwałość jezdni, a także na koszty w przyszłości.

– Skrócenie gwarancji w przepływach finansowych na bieżąco nie będzie odczuwalne jako korzyść, a w perspektywie dłuższej będą konieczne dodatkowe nakłady na utrzymanie właściwego standardu, którego oczekuje Unia w odniesieniu do współfinansowanych przez siebie dróg – mówi Olszewski.

Typizacja obiektów może być dobra

Olszewski znajduje w przedstawionych propozycjach jeden pozytywny element. – Interesująca może się wydawać standaryzacja obiektów inżynieryjnych, ale diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach, a tych nie znam – zastrzega. Dodaje, że złożył interpelacje poselskie, w których oczekuje szczegółowych informacji na temat proponowanych rozwiązań. – Na tym poziomie ich zabrakło – uważa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5