Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Opolskie

Opolskie: Jak GDDKiA „ukradła” drogę

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 15.11.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Opolskie: Jak GDDKiA „ukradła” drogę
fot. humblebee, sxc.hun

Zobacz więcej na temat:

Remonty
GDDKiA Opole
DK-41

Więcej z regionu:

Opolskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nietypowy zarzut skierował przeciwko Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu poseł niezrzeszony Janusz Sanocki. Poseł twierdzi, że GDDKiA „ukradła drogę”. Kradzież polega na remoncie odcinka, który, zdaniem posła, takiego remontu nie wymagał. Sprawa trafiła do prokuratury.
Chodzi o dwukilometrowy fragment drogi krajowej nr 41 przebiegający przez Nysę. „Ukradziono drogę, dobrą nawierzchnię w stanie dobrym i bardzo dobrym, bez żadnych uszkodzeń, pęknięć, rys” – twierdzi, cytowany przez Radio Opole poseł Sanocki. „Zrobiłem zdjęcia, złożyłem zawiadomienie do prokuratury” – stwierdza parlamentarzysta.

Wczoraj rano poseł złożył w tej sprawie doniesienie do prokuratury. Poinformował też o tej sprawie ministra m.in. Andrzeja Adamczyka oraz centralę GDDKiA. Jego zdaniem, GDDKiA wydaje niepotrzebnie pieniądze tylko dlatego, że chce wydać środki, które ma do dyspozycji jeszcze w tym roku.

Skąd ten remont?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowując się do remontów dróg korzysta z wyników badań stanu nawierzchni wykonywanych przez specjalistów z akredytowanego laboratorium drogowego – tłumaczy Michał Wandrasz, rzecznik prasowy opolskiej GDDKiA. W ramach tego badania, analizowane są różne parametry dróg w tym spękania nawierzchni, głębokość kolein, współczynnik tarcia (przyczepność), ogólne nierówności czy stan podbudowy drogi. – Na podstawie tych pomiarów tworzy się listę najpilniejszych remontów i przebudów w skali całego kraju – wyjaśnia Michał Wandrasz. Także i centrala GDDKiA przyznając środki na remonty, opiera się na wynikach tych pomiarów.

Jak wyjaśnia opolska GDDKiA, w odniesieniu do drogi krajowej nr 41 biegnącej przez Nysę (ulica Piłsudskiego) pomiary potwierdziły, że na wytypowanych do remontu odcinkach występują spękania nawierzchni. W przypadku jednego fragmentu o długości 1,43 km wskaźnik stanu spękań wyniósł aż 100 procent. Według przyjętej metodologii badania odpowiada to stanowi niezadowalającemu. W przypadku drugiego odcinka o długości 850 metrów wskaźnik stanu spękań wskazuje, że 61,2 proc. nawierzchni jest w stanie niezadowalającym, a 38,8 proc. w złym, co w przyjętej w GDDKiA skali oznacza konieczność podjęcia natychmiastowych działań naprawczych.

Obecnie w budowie jest obwodnica Nysy. Droga ma być oddana w przyszłym roku. wówczas, droga krajowa nr 41, z mocy prawa zmieni zarządcę i stanie się drogą wojewódzką. To kolejny argument za realizacją wspomnianego remontu. – Aby GDDKiA mogła ją przekazać Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Opolu droga musi być w dobrym stanie – informuje Michał Wandrasz.

Czy nie ma na co wydawać?

Czy gdyby rzeczywiście GDDKiA miała potrzebę wydać środki, musiałaby „na siłę” sięgać do dróg, które nie wymagają remontu? – Potrzeby remontowa zawsze są większe, niż możliwości finansowe. Dlatego też wykonujemy te remonty, które są najważniejsze i najpilniejsze z powodu stany nawierzchni i poziomu bezpieczeństwa – mówi portalowi „RynekInfratsruktury.pl” Michał Wandrasz.

Według prowadzonej coroczni e przez GDDKiA oceny stanu nawierzchni na drogach krajowych w całym kraju, w województwie opolskim, na koniec 2015 roku, w stanie złym znajdowało się 11,3 proc. dróg, a w stanie niezadowalającym 23,3 proc. W stanie dobrym, który nie wymaga interwencji na terenie Opolszczyzny było 65,4 proc. dróg krajowych. W skali kraju dane te wyglądają nieco gorzej: 61,8 proc. dróg w stanie dobrym, 24,7 proc. w stanie niezadowalającym i 13,5 proc. w stanie złym.

GDDKiA oddział w Opolu remontuje obecnie piętnaście odcinków dróg krajowych. To fragmenty o długości od kilkuset metrów do ponad 3 kilometrów, wśród nich znajduje się DK-41 na terenie Nysy. W sumie na remonty tych 26 km dróg opolska GDDKiA wyda 13,6 mln zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5