Czy warto budować betonowe drogi – na to pytanie odpowiedzi poszukiwali uczestnicy I Opolskiego Forum Drogowego. – Do tej pory nie mieliśmy miejsca, w którym merytorycznie moglibyśmy porozmawiać o naszych doświadczeniach i zamiarach w dziedzinie rozbudowy i remontów dróg w regionie. To Forum ma być ku temu dobrą okazją – powiedział otwierając spotkanie Tomasz Kostuś, wicemarszałek województwa opolskiego.
– Naszemu spotkaniu towarzyszą szczególne okoliczności - zarząd województwa negocjuje właśnie kontrakt terytorialny, w którym wielkie kwoty przeznaczone są na transport, a zwłaszcza na drogi. To około 158 mln euro, które trzeba będzie mądrze i efektywnie zagospodarować – mówił wicemarszałek Tomasz Kostuś. Wyraził on nadzieję, ze forum będzie stanowiło cykliczną platformę wymiany informacji i współpracy, mającą na celu poprawę infrastruktury drogowej na Opolszczyźnie.
Główny temat spotkania stanowiło zastosowanie cementu jako materiału do budowy dróg w regionie. Produkcja cementu w województwie opolskim pokrywa około 30% zapotrzebowania na ten materiał w Polsce. Jest zatem szansa na częstsze wykorzystywanie cementu w budowie dróg w tej części kraju.
Rektor Politechniki Opolskiej profesor Marek Tukiendorf podkreślał, że wśród opolskich naukowców są znakomici specjaliści w tej dziedzinie. – Nauka i wyniki naszych badań są do wykorzystania – mówił. Prezes Górażdże Cement Andrzej Balcerek przypominał, że Opolszczyzna produkuje co czwartą tonę cementu w Polsce. – Przy tym bogactwie, zaangażowaniu nauki i zainteresowaniu samorządów możemy z sukcesem budować dobre drogi – powiedział. – Autostrady przez nasz region już nie wybudujemy. Teraz czas na dobre drogi lokalne – dodał.
W poprzednich latach na jedynie gminy Ujazd i Dobrzeń Wielki zadecydowały się na budowę dróg lokalnych w technologii betonowej. Na szczęście, za ich przykładem, chcą iść kolejne samorządy. Starosta strzelecki, Józef Swaczyna zapowiedział, że w przyszłym roku taka droga powstanie na odcinku Izbicko – Otmice.
Podczas dyskusji podkreślano, że drogi betonowe są trwałe i bezpieczne, a ich eksploatacja jest dużo tańsza od dróg asfaltowych. Problemem w sytuacji trudnej sytuacji finansowej samorządów jest sam koszt ich budowy – ale właśnie dyskusja z naukowcami na temat najnowszych rozwiązań technologicznych była wskazówką, w jaką stronę iść, żeby uzyskać pewne oszczędności.