Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 zakłada rozpoczęcie w 2019 roku budowy obwodnicy Olesna w województwie opolskim. 23-kilometrowy odcinek to element projektu drogi S11 od obwodnicy wielkopolskiego Kępna do granicy województw opolskiego i śląskiego. Początkowo droga miała być oddana w roku 2010, jednak prace przygotowawcze zostały wstrzymane na 7 lat.
Obwodnica Olesna miała być budowana w latach 2008-2010, jednak inwestycja została odwołana. – Rozpoczęte w roku 2004 prace przygotowawcze dla obwodnicy Olesna zostały przerwane w październiku 2008 roku. Rozwiązano wtedy umowy z biurem projektowym „TRAKT”, na skutek utraty możliwości kontynuowania prac. Był to wynik protestów dwóch komitetów społecznych obsługiwanych przez dwie lokalne kancelarie adwokackie – informuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” główny specjalista ds. komunikacji społecznej opolskiego oddziału GDDKiA Michał Wandrasz.
W roku 2009 oprotestowana została świeżo uzyskana decyzja środowiskowa dla obwodnicy Olesna. – Po rozpatrzeniu wszystkich protestów i odwołań, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w marcu 2010 roku umorzył postępowanie zażaleniowe na postanowienie Ministra Ochrony Środowiska. W sierpniu 2010 roku utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję środowiskową – przedstawia sytuację z przed kilku lat Michał Wandrasz. Następne dwa lata upłynęły na kolejnych skargach i decyzjach sądów coraz wyższych instancji. Ostatecznie 7 grudnia 2011 roku Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił skargę kasacyjną i zakończył drogi zaskarżenia decyzji środowiskowej dla obwodnicy Olesna.
Wyświetl większą mapę
Wiele możliwości poprowadzenia trasy
W trakcie prowadzenia prac przygotowawczych rozważono wszystkie możliwe do realizacji warianty obwodnicy, w tym przygotowany przez władze miasta plan zwany „błękitnym” lub „samorządowym”. Był on powieleniem wariantu przedstawionego na samym początku przez GDDKiA. – Można stwierdzić, że w promieniu 10 km od Olesna nie było ani jednego hektara terenu, przez który nie poprowadzono jakiegoś wariantu trasy obwodnicy i nie rozważono jego możliwości realizacji na tle innych uwarunkowań – mówi Michał Wandrasz.
Obwodnica powstanie, niosąc korzyści
Obecnie posiadamy prawomocną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, polegającego na budowie drogi krajowej S11 na odcinku obwodnicy Olesna dla wariantu „południowego”. Nie prowadzimy żadnych dalszych prac przygotowawczych do czasu uzgodnienia harmonogramu realizacji zadania, zatwierdzenia Programu Inwestycyjnego i uzyskania zabezpieczenia finansowania tej inwestycji - informuje opolska GDDKiA.
Obwodnica Olesna to element planowanej drogi S11. Zakłada obniżenie obciążenia ruchem w samym mieście. – Droga krajowa biegnie przez Olesno w zwartej zabudowie znacznie zbliżonej do krawędzi jezdni. Obecne natężenie ruchu stwarza duże zagrożenie jego bezpieczeństwa oraz powoduje ponadnormatywne przekroczenia poziomu hałasu oraz zanieczyszczenie powietrza spalinami – przedstawia problem miasta Michał Wandrasz.
– Realizacja obwodnicy umożliwi uwolnienie miasta i sąsiednich wsi: Stare Olesno, Wojciechów, Grodzisko, Sowczyce i Łomnica, od ruchu tranzytowego pojazdów ciężarowych. Nastąpi wzrost poziomu swobody ruchu przynależny klasie ekspresowej i poprawa bezpieczeństwa, także bezpieczeństwa środowiska. Istotnemu zmniejszeniu ulegną koszty użytkowników poprzez korektę parametrów trasy – dodaje Wandrasz, opisując korzyści płynące z budowy obwodnicy Olesna.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.