29 listopada w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbyła się druga edycja konferencji „Inżyniera Wartości w praktyce”. Spółka Orlen Asfalt była partnerem merytorycznym oraz głównym i zarazem jedynym sponsorem spotkania, a realizatorem wydawnictwo Inframedia.
W konferencji uczestniczyło blisko 150 osób z branży drogowej, kolejowej oraz infrastrukturalnej i została ona objęta honorowym patronatem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich – Chcemy na bieżąco uczestniczyć w tym, co dzieje się w branży drogowej – mówił Jacek Bojarowicz, Dyrektor Generalny GDDKiA. Wprowadzając przybyłych gości w część przeznaczoną na referaty Anna Krawczyk, redaktor naczelna magazynu Infrastruktura zauważyła, że to pierwsza konferencja, dotycząca m.in. rachunku kosztów cyklu życia projektów.
Prelegenci w swoich wystąpieniach poruszyli szerokie spektrum tematów związanych z rozwojem sieci dróg w Polsce. O tym, jak połączyć efektywność zarządzania drogami z inżynierią wartości oraz cyklem życia drogi mówił zastępca dyrektora generalnego Andrzej Maciejewski. Inwestycjami prowadzonymi na terenie mazowieckiego oddziału GDDKiA chwalił się dyrektor Krzysztof Kondraciuk, a o stanie dróg wojewódzkich mówił Mariusz Kozera, zastępca dyrektora MZDW ds. inwestycji.
Dyrektor ds. Badań i Rozwoju ORLEN Asfalt Krzysztof Błażejowski podkreślił w swojej prezentacji pt. „Trwałość nawierzchni asfaltowych w warunkach ekstremalnie gorącego lata” rolę innowacji w budowaniu dróg, które miałyby służyć użytkownikom przez długie lata. – Od wielu lat w ORLEN Asfalt rozwijamy naszą działalność, projektujemy nowe wyroby, staramy się być firmą innowacyjną nie tylko po to, aby sprostać wymaganiom i oczekiwaniom rynku, ale nawet by je wyprzedzić i kreować postęp. Zagadnienia innowacyjności są ważnym aspektem naszej firmy, a głównym celem prowadzonych prac badawczych są badania naszych produktów pod kątem cech użytkowych, ważnych dla naszych klientów oraz tworzenie nowych rozwiązań i obszarów zastosowań naszych asfaltów. Wszyscy jesteśmy przecież użytkownikami polskich dróg i wszystkim nam zależy, aby ich trwałość była jak najdłuższa.
Asfalty wysokomodyfikowane ORBITON HiMA oferowane przez Spółkę ORLEN Asfalt z pewnością są właściwą odpowiedzią na coraz wyższe wymagania stawiane nawierzchniom przez inwestorów i użytkowników dróg. Asfalty te uznane zostały przez ekspertów drogownictwa za innowacyjny produkt o wysokiej jakości. Według ekspertów główną zaletą stosowania asfaltów wysokomodyfikowanych nazywanych także długowiecznymi jest ich doskonała odporność na niskotemperaturowe spękania nawierzchni, odporność na koleiny oraz zwiększenie wytrzymałości zmęczeniowej w nawierzchni.
O zaletach asfaltów wysokomodyfikowanych mówił też Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. To właśnie na zarządzanej przez niego sieci dróg w 2013 r. po raz pierwszy w Polsce i po raz piąty w Europie zastosowano asfalt wysokomodyfikowany do remontu drogi. Od tamtej pory ten rodzaj asfaltu na śląskich drogach został zastosowany do remontu blisko 20 odcinków. W ocenie Zbigniewa Tabora stosowanie asfaltów wysokomodyfikowanych jest sposobem na zwiększenie trwałości dróg wojewódzkich. Dyrektor przekonywał, że wprawdzie remont z zastosowaniem trwalszych asfaltów jest droższy o 3,5 proc., to jednak znacząco wydłuża się cykl życia drogi. Dlatego od 2017 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach będzie prowadził wszystkie budowy, remonty i przebudowy dróg wyłączenie w oparciu o asfalty wysokomodyfikowane.
Wyniki badań na koleinowanie mieszanek mineralno-asfaltowych z zastosowaniem asfaltów wysokomodyfikowanych omówił również Grzegorz Korzanowski ze spółki Śląskie Kruszywa Naturalne.
W jego ocenie te asfalty są odpowiedzią na wzrastający ruch na drogach i wyższe wymagania stawiane nowobudowanym asfaltowym nawierzchniom. Grzegorz Korzanowski zaprezentował wyniki, które jednoznacznie wskazują, że mieszanki mineralno-asfaltowe z zastosowaniem lepiszczy wysokomodyfikowanych polimerami charakteryzują się większą odpornością na deformacje stałe.