Partnerzy serwisu:

 

Energetyka | Regulacje - Warszawa

Państwo nie traci wpływu na PKP Energetykę po prywatyzacji

| Łukasz Kuś źródło: 09.06.2016

 

Państwo nie traci wpływu na PKP Energetykę po prywatyzacji
fot. Oktanpl CC BY-SA 3.0

Więcej z regionu:

Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polityczna awantura wokół prywatyzacji PKP Energetyka miała związek z kampanią wyborczą. Rozważania nad strukturą własnościową nie dotykają istotnej kwestii, czyli tego jak państwo ma zagwarantować sobie wpływ na infrastrukturę krytyczną – uważają eksperci.
Collegium Civitas przygotowało analizę funkcjonowania PKP Energetyka po prywatyzacji. Zdaniem specjalistów z tej fundacji, spółka ta spełnia warunki, aby być uznana za operatora infrastruktury krytycznej dla bezpieczeństwa i funkcjonowania państwa, mimo że nie znajduje się wykazie przygotowanym przez ministerstwo właściwe ds. transportu. W wykazie tym znalazła się PLK jako zarządca infrastruktury transportowej i spółki energetyczne. Brak PKP Energetyka w tym wykazie zdaniem Łukasza Kistera z Polskich Sieci Energetycznych jest błędem.

Regulacje i kontrola ważniejsza niż własność

Uznanie, że PKP Energetyka jest operatorem infrastruktury krytycznej i objęcie jej regulacjami jakie przewiduje polskie prawo jest znacznie ważniejsze od kwestii struktury własnościowej spółki. Eksperci zaproszeni na debatę nt. badań Collegium Civitas wskazują, że w wielu krajach, także w Polsce, infrastruktura energetyczna jest w całości lub częściowo sprywatyzowana i nie ma to wpływu na bezpieczeństwo państwa. Głosy że państwo powinno znacjonalizować PKP Energetykę są nierozsądne, na co zwraca uwagę prawnik dr Aleksander Gubrynowicz z Uniwersytetu Warszawskiego.

– Inwestorzy zagraniczni mają wachlarz uprawnień wynikających z międzynarodowego prawa ochrony inwestycji zawartego w umowie BIT i Europejskiej Karcie Energetycznej. Gdyby pojawił się konflikt na linii rząd – inwestor, to może zostać złożony wniosek do trybunału arbitrażowego. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że państwa przegrywają arbitraże, gdyż umowy BIT chronią interesy inwestora. Umowy te są tak skonstruowane, że inwestor ma nieograniczone pole manewru, stąd państwo musi negocjować. W przypadku renacjonalizacji PKP Energetyka, zasądzone odszkodowanie może wynieść setki mln dolarów. Poza tym byłby to fatalny sygnał dla inwestorów – powiedział Gubrynowicz.

Nacjonalizacja to miliardowe odszkodowania

Ekspert zwraca natomiast uwagę na możliwości jakie daje ustawa o kontroli niektórych inwestycji. Gdyby inwestor chciał sprzedać spółkę taką jak PKP Energetyka podmiotowi, który zdaniem władz stanowi zagrożenie, to organy państwa mają prawo unieważnienia transakcji. Z ustawą tą są jednak pewne problemy, na które może zwrócić uwagę Komisja Europejska.

– Ta ustawa odwołuje się do traktatów UE, ale może być przedmiotem sporu z KE, zbyt szeroko uznaje sektory za strategiczne i daje organom zbyt duże prawo do blokowania przepływu kapitału. PKPP Lewiatan krytykowała ustawę. Trybunał Sprawiedliwości UE interpretuje klauzule bezpieczeństwa wąsko. Komisja Europejska może zatem pozwać Polskę do Trybunału. Również sąd polski może wysłać pytanie do Luksemburga o zgodność ustawy z traktatami europejskimi. Zatem obowiązująca ustawa to tylko początek debaty o tym jak chronić interes publiczny i konieczne będą następne prace legislacyjne. Polska może tutaj wzorować się na rozwiązaniach zastosowanych w podobnej ustawie obowiązującej w Niemczech, która chroni interes publiczny w przypadku sprzedaży kluczowej infrastruktury i technologii przez podmioty prywatne – mówi ekspert Uniwersytetu Warszawskiego.

Polska chroni swoje interesy energetyczne

Prezes PKP Energetyka uważa, że Polska ma dobre regulacje zabezpieczające interes państwa w zakresie obsługi infrastruktury krytycznej. Część infrastruktury np. sieć dystrybucyjna RWE Stoen została sprywatyzowana i nie powoduje to żadnego zagrożenia dla bezpieczeństwa dostaw. – Państwo ma narzędzia, by kontrolować to, co się dzieje w spółce. Każda spółka boi się ewentualnych sankcji finansowych i utraty koncesji, więc chce mieć dobre relacje z władzami publicznymi. Nie ma dowodu, że jakikolwiek prywatny podmiot energetyczny pogorszył parametry po prywatyzacji. Warto spojrzeć na przykład na Vattenfall, który po nabyciu GZE poprawił jakość pracy sieci – powiedział Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.

CVC zapewnia, że fundusz nie sprzeda PKP Energetyka bez zgody polskiego rządu. Jak zwraca uwagę Orzech, nawet bez ustawy o infrastrukturze krytycznej transakcja sprzedaży bez zgody rządu będzie trudna. Obecnie PKP Energetyka skupia się na poprawie efektywności i przygotowuje do wielkiego programu inwestycyjnego PLK.

PKP Energetyka zmieni strukturę

PKP Energetyka planuje sprzedać bazy paliwowe oraz wyodrębnić nową spółkę, która będzie zarządzała siecią dystrybucyjną od podmiotu zajmującego się obrotem energią. W ten sposób struktura PKP Energetyka upodobni się do pozostałych grup energetycznych: PGE, Tauronu, Enei i Energi.

– Nasz model operacyjny to zasilanie w energię i paliwa na liniach. Jesteśmy uzależnieni od kolei. Chcemy sprzedać wskazanej przez rząd spółce Skarbu Państwa nasz segment paliw, aby nie wiązać tego z segmentem energetycznym. Natomiast część dystrybucyjna to bardziej skomplikowana rzecz. Aby zwiększyć poziom kontroli i transparentności, chcemy wydzielić spółkę, która będzie operatorem sieci dystrybucyjnej. Działalność takiego podmiotu będzie regulowana przez URE – zapowiedział Orzech.

PKP Energetyka planuje w najbliższych latach inwestować w dystrybucję i sieć trakcyjną, trzykrotnie więcej niż kiedy była spółką należącą do PKP. – Będziemy inwestować w poprawę bezpieczeństwa dostaw. Przygotowujemy się też do Światowych Dni Młodzieży. Nasza bieżąca współpraca z PLK przebiega dobrze – podsumowuje prezes PKP Energetyka.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS