Parlament Europejski przyjął sprawozdanie na temat infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej. Wskazano w nim m.in. na potrzebę wzmocnienia infrastruktury wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej oraz pilną potrzebę realizacji trasy Via Carpatia. Autorem przyjętego przez parlament sprawozdania jest europoseł z Podkarpacia –Tomasz Poręba.
Przyjęte opracowanie jest pierwszym w historii PE kompleksowym dokumentem poświęconym w całości rozwojowi infrastruktury w tym regionie – zwraca uwagę Tomasz Poręba.
– To prawdziwy przełom w podejściu do Via Carpathia, o budowę której zabiegam w Brukseli od wielu lat. Dziś PE przyjął moje argumenty, że dzięki Via Carpathia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju i szybciej dorównają bardziej rozwiniętym obszarom Unii. Budowa szlaku pobudzi również napływ inwestycji, wzrost przedsiębiorczości oraz poprawi bezpieczeństwo całej UE zwłaszcza w kontekście konfliktu zbrojnego na Ukrainie – stwierdza, cytowany w komunikacie prasowym, Tomasz Poręba.
Jak czytamy, w przyjętym sprawozdaniu PE zachęca państwa członkowskie do przygotowania montażu finansowego dla Via Carpatii, z wykorzystaniem wszystkich możliwych instrumentów m.in. funduszu Łącząc Europę czy Europejskiego Funduszu na Rzecz Inwestycji Strategicznych. Wskazuje tez, że przy najbliższym przeglądzie wytycznych transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, należy dołożyć wszelkich starań, by szlak Via Carpatia na całej długości znalazł się w sieci bazowej. „Należy zbadać także możliwość otwarcia korytarza Ren-Dunaj na północ od UE przez Via Carpathia” – napisano w sprawozdaniu.
Ważne połączenia kolejowe
Dokument odnosi się także do budowy szlaku Rail Baltica, jako pozytywnego przykładu współpracy między zainteresowanymi krajami. Pozytywnie ocenia również międzynarodową inicjatywę na rzecz rozwoju nowego, kolejowego szlaku towarowego nr 11 (zwanego Szlakiem Bursztynowym). Łączy on ośrodki przemysłowo-handlowe Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii wspólną ofertą w zakresie alokacji przepustowości dla międzynarodowych pociągów towarowych. Według przyjętego sprawozdania, to przykład projektu, który promuje kolej jako środek transportu w międzynarodowych przewozach towarowych, poprawia konkurencyjność transportu kolejowego oraz zapewnia lepsze wykorzystanie istniejącej przepustowości dla towarowych przewozów międzynarodowych.
Nord Stream zagrożeniem
W raporcie, które zaakceptował Parlament Europejski nie zabrakło odniesienia do strategii makroregionalnej na rzecz Karpat, która pomoże krajom członkowskich wspólnie pokonać wyzwana w zakresie transportu.
Znalazło się w nim także odniesienie do budowy gazociągu Nord Stream. Według przyjętego wczoraj stanowiska Parlamentu Europejskiego może on zakłócić i zablokować inwestycje w tym regionie, zwłaszcza w rejonie Bałtyku. Parlament wyraził zaniepokojenie tą sytuacją i zaapelował o to, by wszystkie rurociągi podwodne były zobowiązane do spełniania wymogów głębokości zanurzenia u wejścia do portu.