Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

Pawłowski: PLK poprawi dostęp do polskich portów

| Paweł Rydzyński źródło: Rynek-Kolejowy.pl 12.10.2014

 

Pawłowski: PLK poprawi dostęp do polskich portów
fot. Andrzej Otrębski, commons.wikimedia.org, CCA-SA 3.0

Zobacz więcej na temat:

PKP PLK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– W najbliższych latach wszystkie największe polskie porty będą miały poprawiony dostęp do sieci kolejowej – zapowiedział Andrzej Pawłowski, członek zarządu PKP PLK, podczas debaty nt. towarowych węzłów intermodalnych, która odbyła się podczas Kongresu Kolejowego w Łodzi.
Kilka tygodni temu rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej 226 prowadzącej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Ma ona zostać wyremontowana do połowy 2016 r. Jak podkreślił Andrzej Pawłowski, jej przepustowość wzrośnie kilkukrotnie. W kontekście zwiększenia przepustowości trasy prowadzącej do Portu Gdańsk, Pawłowski poinformował, że być może w przyszłości będzie trzeba rozważyć budowę czwartego toru pomiędzy Pruszczem Gd. i Pszczółkami – o ile znacząco będzie się zwiększać na tym odcinku liczba pociągów SKM.

– Oczywiście w godzinach szczytu pojawiają się i będą się pojawiać problemy z przepustowością, ale mówienie o problemach z dojazdem do portu gdyńskiego to jednak trochę przesadzona sprawa. Jeszcze przez parę lat nie będzie problemu z przepustowością – powiedział Andrzej Pawłowski, podkreślając jednak jednocześnie, że w planach PKP PLK jest modernizacja linii kolejowej nr 201 (łączącej Gdynię z Bydgoszczą przez Kościerzynę), po to by odciążyć trasę prowadzącą przez Gdańsk i Tczew.

Modernizacja linii 201 jest zapisana w Dokumencie Implementacyjnym do „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)”. – Trzeba odciążyć również odcinek Bydgoszcz – Tczew, gdyż tam, dzięki dokonanym inwestycjom w infrastrukturę, zwiększa się i będzie się zwiększać nadal ruch pasażerski – zauważył Andrzej Pawłowski.

Zubrzycki: Przepustowość linii 201 może się wyczerpać

W kontekście modernizacji linii 201, Janusz Zubrzycki, ekspert ZDG TOR, zwrócił, podczas debaty na Kongresie Kolejowym, uwagę, że w kolejnych latach mogą pojawić się znaczące problemy z przepustowością tej trasy. – Według naszych szacunków [ZDG TOR przygotowuje studium wykonalności modernizacji linii 201 – red.], obecna liczba pociągów nie wyczerpie przepustowości. Ale w momencie, gdy zostaną zrealizowane zaplanowane inwestycje w Porcie Gdynia, to wtedy przepustowość tej linii może zostać wyczerpana, jeśli nie zostanie ona rozbudowana do układu dwutorowego – zwrócił uwagę Janusz Zubrzycki.

Ekspert ZDG TOR zwrócił też uwagę na to, że dopóki nie zostanie zrobiony ogólnopolski model ruchu na sieci kolejowej, dopóty szacowanie liczby pociągów w węźle trójmiejskim jest obarczone ryzykiem dużego błędu.

Karsznice: Pomysł dyskusyjny

Janusz Zubrzycki odniósł się też do kwestii ewentualnej budowy w rejonie stacji Zduńska Wola Karsznice terminalu intermodalnego, na co bardzo naciskają władze woj. łódzkiego. – Inwestycja ta ma finansowo średnie uzasadnienie. Jeśli to miałby być „hub” ogólnokrajowy, to inwestycja w Karsznicach miałaby sens. Natomiast jeśli miałoby służyć tylko regionowi łódzkiemu, to nie widzę sensu. Trzeba byłoby to wszystko policzyć i sprawdzić, czy koszt transportu i przeładunek w Karsznicach byłby tańszy niż budowa terminalu w Tczewie – ocenił Zubrzycki.

Dodać jeszcze należy, że obecnie trwają prace nad studiami wykonalności modernizacji odcinków „stykowych” pomiędzy siecią PLK oraz wewnętrznymi sieciami portowymi w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5