Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Warmińsko-mazurskie

PBDK 2014-2023 wymaga dużo kruszywa

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Polski Kongres Drogowy 16.10.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

PBDK 2014-2023 wymaga dużo kruszywa
fot. Jasmic, flickr.com, CCA

Więcej z regionu:

Warmińsko-mazurskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

GDDKiA realizuje Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Jak podaje „Polski Kongres Drogowy”, GDDKiA szacuje, że na wybudowanie dróg krajowych ujętych w Programie Budowy na lata 2014-2023 potrzebnych będzie ok. 110 mln ton kruszyw. Wiele z tych inwestycji będą prowadzić samorządy. W tej sytuacji dobrym pomysłem jest uruchomienie stosowania kruszyw z lokalnych zasobów.
Uniwersytet radzi

– Lokalne kruszywa polodowcowe to znaczny zasób pełnowartościowego surowca, który może stanowić alternatywę dla kruszyw łamanych – stwierdził profesor Marek Ciak z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w oparciu o prowadzone w tej uczelni badania. Wykazały one możliwość wykorzystania ich w budownictwie drogowym.

Mogą być one użyte przy realizacji podbudowy, przy mieszance mineralno-asfaltowej, a także betonie drogowym. Jest tak ponieważ spełniają one wymagania stawiane kruszywom drogowym, zawarte w wytycznych GDDKiA WT-1. Ich dodatkowym atutem jest to, że nie trzeba ich transportować na plac budowy z daleka.

ZDW w Olsztynie wspiera lokalnych przedsiębiorców

Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, Waldemar Królikowski, zapewnił, że będą one stosowane w przypadku budowy dróg wojewódzkich w regionie. W tej jednostce wyznaczone zostały własne wymagania, jakie musi spełniać kruszywo. Dokument powstał na podstawie tego, opracowanego przez ZDW w Katowicach.

Kruszywa z Warmii i Mazur mają być stosowane już na przełomie bieżącego oraz przyszłego roku. Zamawiający pokazał, że chce stosować miejscowe materiały już w fazie sporządzania założeń do projektowania, przez zapisy wiążące projektantów. Były to zapisy dotyczące wymagań technicznych stosowania lokalnych kruszyw do podbudów niezwiązanych stabilizowanych mechanicznie i mieszanek mineralno-asfaltowych. Przy ich opracowaniu korzystano także z wiedzy producentów działających na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.

Lokalne rozwiązania to oszczędność

Korzystanie z lokalnych kruszyw to dobra oszczędność. Nie dość, że materiał jest dobry, to nie trzeba go specjalnie sprowadzać. – Wszystkie te działania oszczędnościowe mają na celu zmodernizowanie w obecnej perspektywie budżetowej wszystkich dróg wojewódzkich zaplanowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym – podkreślił Waldemar Królikowski. – Program przewiduje środki na sześć podstawowych projektów drogowych o łącznej długości 153,6 km. Jest też lista rezerwowa, obejmująca trzy projekty o długości ponad 98 km. Ponowne wykorzystanie materiałów z remontowanych dróg ma umożliwić takie zmniejszenie kosztów, by wybudować wszystko co zapisano w programie – dodaje.

Po zakończeniu wszystkich robót sieć drogowa województwa będzie znacznie lepsza niż obecnie. Swój udział w tym będą mieć również inwestycje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 olsztyński Oddział wybuduje 278 km za ok. 10 mld zł. Obecnie trwa już budowa odcinków drogi Nidzica – Napierki (22,7 km), Miłomłyn – Ostróda Północ (9,2 km), Ostróda Północ – Ostróda Południe (9,7 km) i Ostróda Południe – Olsztynek (20,1 km), S51 Olsztyn Południe – Olsztynek (13,3 km), obwodnica Ostródy w ciągu drogi nr 16 (8,7 km) realizowana wraz z budową odcinka S7 Ostróda Płn. – Ostróda Płd. jako jedno zadanie i obwodnicy Olsztyna – (10 km) na odcinku Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5