Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

PBDK: Zabraknie 90 miliardów na drogi?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.12.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

PBDK: Zabraknie 90 miliardów na drogi?
fot. E. Pałys

 

Chcemy realizować ten program – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit o programie budowy dróg krajowych. Dodał jednak, że pozostaje do rozstrzygnięcia problem: w jaki sposób to zrobić. Jego zdaniem, dotyczy to przede wszystkim finansowania inwestycji.
Zadania zapisane w programie są obliczone na kwotę 188 mld zł, a zapewnione środki to 107 mld – stwierdził wiceminister przekazując posłom informację w sprawie stopnia realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 oraz planowanych w nim zmian. Z wnioskiem o tę informację w imieniu swojego klubu wystąpił poseł Paweł Olszewski (pisaliśmy na ten temat tu).

Zasoby wystarczające czy nie?


– Żeby zrealizować zadania brakuje ok. 90 mld zł – mówił w Sejmie wiceminister. Jak zaznaczył, program jest przewidziany do realizacji w ciągu 10 lat, tymczasem na dziś zakontraktowane zostały zadania na 32,5 mld zł, a postępowania, które się toczą opiewają na 79 mld zł. – Oznacza to, że niewiele brakuje do limitu środków przeznaczonych na ten cel – powiedział.

Jerzy Szmit wskazał także na inne ograniczenia, w realizacji programu. – Coraz częściej podnoszą się głosy, że brakuje ludzi do budowania. Firmy budowlane występują z postulatami, by ułatwić przyjazd pracowników z Białorusi, Ukrainy, bo zaczyna brakować fachowców do budowania dróg – mówił wiceminister.

Normy do zmiany

Rząd widzi konieczność zmiany przepisów i norm dotyczących budowania dróg. Chodzi np. o normy dotyczące ekranów akustycznych, które, zdaniem wiceministra infrastruktury i budownictwa, w sposób nieracjonalny podnoszą koszty budowy. – W Polsce możemy budować drogi taniej, tak by odpowiadały warunkom technicznym i funkcjonalnym i były lepszej jakości – mówił.

Zamierza też przyjrzeć się technologiom. – Na świecie buduje się według innych technologii, racjonalniejszych, tańszych i trwalszych – mówił wiceminister. Istotny obszar, który ma być poprawiany to relacje między głównym inwestorem, a branżą wykonawczą. – Chcemy wprowadzić mechanizm stałej konsultacji między środowiskami przedsiębiorców, ekspertami, środowiskami pracowniczymi, a głównymi inwestorami w Polsce – chodzi o GDDKiA, ale także PKP PLK – mówił.

Co z prywatnymi?

Wiceminister zadeklarował chęć sięgnięcia przy budowie najważniejszych dróg do martwego dotychczas rozwiązania – spółek specjalnego przeznaczenia. – Dostrzegamy tu potencjał, będziemy to badać – powiedział.

Sceptycznie jednak odniósł się do PPP. Stwierdził, że to obszar wymagający przeanalizowania. Jeśli będą chętni do realizacji i sfinansowania inwestycji drogowych, Jerzy Szmit nie odrzuca tej formuły, jednak patrząc na dotychczasowe doświadczenia, jest sceptyczny. –Mamy trzy przypadki koncesjonariuszy. Trudno powiedzieć, że współpraca między administracją rządową a koncesjonariuszami jest wzorowa – stwierdził.

Administracja rządowa odpowiedzialna za drogi też może się zmienić. Los GDDKiA wciąż nie jest przesądzony. – Tu widzę pole do racjonalizacji wydatków, podejmowania działań prowadzących do lepszego wykorzystania środków, którymi dysponujemy.

To co dobre

Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych – to jeden z dwóch przygotowanych przez poprzednią ekipę rządzącą, które zyskały uznanie w oczach Jerzego Szmita. Wiceminister zapowiedział, że będzie on wprowadzany w życie od najbliższego roku. Za kwotę 300 mln złotych mają być realizowane małe inwestycje podnoszące bezpieczeństwo ruchu drogowego. – Chodzi na przykład o budowę chodników w tych miejscowościach, które nie mają szansy na wielkie modernizacje.

Drugim programem do kontynuacji jest Narodowy program przebudowy dróg lokalnych. –Pomysł, by wspierać modernizację dróg powiatowych, czy gminnych jest dobry. Będziemy się zastanawiali w jaki sposób wzmocnić jego finansowanie – powiedział Jerzy Szmit.

Wyliczenia opozycji

Odnosząc się do zasadniczej części wypowiedzi wiceministra infrastruktury programu budowy dróg krajowych – swoje wyliczenia na temat kosztów programu przedstawił poseł Stanisław Żmijan: w programie jest zapisanych 1800 km autostrad, z czego 1500 jest już wybudowanych. Jest przewidzianych 5,5 tys. km dróg szybkiego ruchu, z czego już wybudowano 1550 km. – To wszystko powstało kosztem niewiele powyżej 95 mld zł. Mamy więc o 10 mld zł więcej, a zostało do wybudowania 300 km autostrad i 3900 km dróg szybkiego ruchu – mówił Stanisław Żmijan.

Dodał przy tym, że koszt budowy drogi szybkiego ruchu jest o ok. 20% niższy od kosztów budowy autostrady, a kolejne co najmniej 20% oszczędności można uzyskać dzięki zmienionym normom dotyczącym barier dźwiękochłonnych. – Jeśli weźmiemy to wszystko pod uwagę, ten program można realizować – przekonywał Żmijan.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5