Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu zakończyła już pierwszą rundę dialogu konkurencyjnego w postępowaniu o udzielenie zamówienia na przebudowę i utrzymanie dróg wojewódzkich w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
W dialogu uczestniczyło pięciu wykonawców. Rozmawiano z nimi na temat zagadnień dotyczących zakresu projektu, które strony przekazały sobie przed I rundą dialogu. Omawiano również harmonogram harmonogram dialogu konkurencyjnego. Zidentyfikowane zostały kwestie problemowe, które wymagają dalszych negocjacji.
Pilotażowy projekt PPP w obszarze dróg samorządowych jest realizowany przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju. W proces są zaangażowani eksperci, którzy doradzają w kwestiach prawnych, ekonomiczno-finansowych i technicznych. Ich pracę finansuje Ministerstwo Rozwoju. Powstałe w ramach tego przedsięwzięcia dokumenty będą służyły jako wzór dla podobnych projektów w przyszłości.
Dolnośląskim projektem ma być objętych ponad 300 km dróg wojewódzkich. Mają one trafić w ręce prywatnych partnerów, którzy wyremontują, a następnie będą je utrzymywać. Przedsięwzięcie może kosztować nawet ponad 600 mln zł. W Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Dolnośląskiego zarezerwowano na ten cel 209,67 mln zł. Pozostałe środki mają być pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego – będzie to tzw. projekt hybrydowy, w którym połączone będą środki partnerów prywatnego i publicznego oraz UE.
Wśród tras, które są planowane do oddane partnerowi prywatnemu są m.in.: Wrocław-Oława (przez Jelcz Laskowice), Bukowice-Trzebnica, Brzeg Dolny-Pęgów, Wrocław-Kąty Wrocławskie, czy Środa Śląska-Godzikowice. Dzięki zaangażowaniu prywatnych środków drogi te mają szansę wcześniej zyskać wyższe standardy bezpieczeństwa i komfortu jazdy.