Pierwszy prom przystosowany do niskiej emisji siarki przypłynął wczoraj do Świnoujścia. Jest to prom spółki TT-Line „Nils Dacke”, który od wczoraj obsługuje połączenie promowe TT-Line Świnoujście-Trelleborg.
Spółka TT-Line, a za nią Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, przypomniały w komunikacie, że w 2008 r. Organizacja IMO (International Maritime Organisation) postanowiła, że począwszy od 1 stycznia 2015 r. na tzw. obszarach SECAs (Sulfur Emission Control Areas) maksymalna dopuszczalna zawartość siarki w paliwach okrętowych wynosić będzie jedynie 0,1% zamiast obowiązującego dotychczas 1,0%. Rozporządzenie to dotyczy statków eksploatowanych na Morzu Północnym i Morzu Bałtyckim. Aby sprostać tym wymaganiom i aktywnie wspierać ochronę środowiska, armator TT-Line od 1 stycznia 2015 r. będzie stosowała dla pięciu z sześciu swoich statków ekologiczne paliwo okrętowe MGO 0,1%.
Jednym z nich jest „Nils Dacke”, na którym na przełomie lipca i sierpnia zamontowany został system oczyszczania spalin Hybrid Scrubber firmy Wärtsilä. Prace instalacyjne przeprowadzone były w stoczni w Landskronie w Szwecji i wymagały zainstalowania nowych kominów na statku, tak, aby można było połączyć wszystkie nowo zainstalowane urządzenia.
12-15% wzrostu kosztów w wyniku nowych regulacjiNależy przypomnieć, że według szacunków armatorów, wzrost kosztów funkcjonowania żeglugi w związku z wejściem w życie dyrektywy siarkowej wyniesie ok. 12-15%. Armatorzy, aby sprostać tym wymogom, w większości decydują się na montaż sccrubberów.
Inną drogą poszła Stena Line, montując na jednym ze swoich promów, Stena Germanica, instalacji pozwalającej na korzystanie z paliwa wytwarzanego z metanolu; przebudowa odbędzie się na przełomie stycznia i lutego w Stoczni Remontowa w Gdańsku; władze Stena Line zapowiadają, że jeśli inwestycja okaże się trafiona, to w ten sposób przebudowywane będą dalsze promy.
Rozwiązaniem przyszłościowym są natomiast być może promy
napędzane silnikami elektrycznymi, „doładowywanymi” na lądzie bądź poprzez energię wiatrową lub słoneczną. Próby z wdrożeniem (na razie krótkich trasach, pomiędzy sąsiadującymi wyspami) promów elektrycznych są obecnie podejmowane w Skandynawii.
Nie wszyscy krytykują nowe regulacjeWarto też zauważyć, że nie wszyscy przedstawiciele środowisk biznesowych w transporcie morskim krytykują nowe regulacje.
31 armatorów skupionych w stowarzyszeniu Trident Alliance domaga się wręcz zdecydowanego egzekwowania dyrektywy siarkowej i nakładania znaczących kar na nieuczciwe przedsiębiorstwa. Z kolei prezes Finnlines
stwierdził niedawno, że dyrektywa siarkowa może długofalowo przynieść korzyści, m.in. dzięki wdrażanym technologiom zmniejszenia zużycia paliwa.