Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Mosty - Polska

Pierwszy w Polsce most z kompozytów FRP otwarty

| Elżbieta Pałys źródło: Mostostal Warszawa 09.02.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Pierwszy w Polsce most z kompozytów FRP otwarty
fot. Mostostal Warszawa

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W miejscowości Błażowa pod Rzeszowem otwarto pierwszy w Polsce most drogowy z kompozytów FRP. Innowacyjne przedsięwzięcie zrealizowało konsorcjum na czele z Mostostalem Warszawa.
Obiekt w Błażowej jest jednym z nielicznych w Europie i jednocześnie największym na świecie pod względem rozpiętości przęsła innowacyjnym mostem drogowym wybudowanym z materiałów kompozytowych. Jak informuje wykonawca, do budowy mostu użyto materiałów stosowanych powszechnie w przemyśle kosmicznym, lotniczym, samochodowym i sportowym (np. bolid Formuły 1). Włókna szklane i węglowe umożliwiły uzyskanie lekkiej, wytrzymałej i odpornej na korozję konstrukcji.

Obiekt został wykonany w ramach projektu badawczego Com-bridge. W przedsięwzięciu, oprócz Mostostalu Warszawa, uczestniczyli: Promost Consulting z Rzeszowa, Politechnika Rzeszowska oraz Politechnika Warszawska. Budowa przeprawy współfinansowana była ze środków programu „Demonstrator+” realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Nie koroduje i nie podlega erozji

Materiał użyty do budowy belek mostu to kompozyt włóknisty o osnowie polimerowej nazywany zwykle kompozytem FRP (ang. fibre-reinforced polimer). Poprzez otoczenie żywicą zbrojenia w postaci włókien szklanych i węglowych powstaje materiał o nowych parametrach, niebędących bezpośrednią wypadkową właściwości składników go budujących – wyjaśnia w komunikacie lider konsorcjum.

Cechą kompozytu FRP, która zwróciła szczególną uwagę mostowców jest większa trwałość w porównaniu z materiałami tradycyjnie wykorzystywanymi w budownictwie. Nie koroduje bowiem jak stal, ani nie podlega erozji jak beton. Niska gęstość kompozytu i duża wytrzymałość pozwalają na prefabrykację dużych elementów konstrukcyjnych. Ich montaż jest szybki i można go realizować z wykorzystaniem sprzętu o mniejszej nośności niż w przypadku tradycyjnych prefabrykatów.

Unikatowe rozwiązanie

Obecnie na świecie istnieje kilka mostów o podobnej konstrukcji, m.in. dwa takie obiekty są w Australii, dwa w Hiszpanii i jeden w USA. W Polsce jest to pierwszy obiekt wybudowany w takiej technologii. Most w Błażowej jest pierwszym takim obiektem w Polsce.
Polski obiekt wyróżnia rekordowa rozpiętość teoretyczna przęsła kompozytowego – wynosi 21 m. Płyta pomostowa została wykonana z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP.

Powstanie pierwszego polskiego mostu z kompozytów FRP jest efektem olbrzymiej pracy zaangażowanych w projekt firm i jednostek naukowo-badawczych – od etapu badań materiałowych, poprzez ustalenie nowych założeń projektowych, opracowanie technologii produkcji, aż po badania prototypowych elementów mostowych –mówi Juliusz Żach, kierownik Działu Badań i Rozwoju Mostostal Warszawa. – Postawiliśmy kolejny kamień milowy w polskim mostownictwie – dodaje.

Prefabrykacja mostu w nowej technologii


Cztery belki mostu zostały wykonane przez Dział Badań i Rozwoju Mostostalu Warszawa. Produkcja belek odbywała się przy zastosowaniu technologii infuzji, tj. przesycania żywicą suchych włókien przy wsparciu próżni. Prefabrykacja miała charakter pilotażowy.
Most w Błażejowej składa się z czterech belek o długości 22 m każda. Jedna belka waży 4,1 tony. Szerokość płyty pomostowej wynosi 10,40 m, a szerokość jezdni 6 m.

Obiekt odpowiada klasie nośności B. Znajduje się w ciągu drogi powiatowej o kategorii ruchu KR–2.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5