Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Świat - Europa

PKP Cargo skorzysta na ekspansji eksportu?

| Jakub Dybalski źródło: RynekInfrastruktury.pl 02.04.2015

 

PKP Cargo skorzysta na ekspansji eksportu?
fot. PKP Cargo

Więcej z regionu:

Europa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozwijać swą działalność na rynkach zagranicznych chcą zarówno duże jak i mniejsze polskie przedsiębiorstwa. Ci mniejsi potrzebują głównie informacji, tym większym zależy na wsparciu państwa. Duże ambicje ma PKP Cargo, które finalizuje przejęcie czeskiej spółki Advanced World Transport.
– Jest bardzo dużo małych i średnich przedsiębiorstw, które chciałyby wejść na rynki zagraniczne. Niedawno robiliśmy badania i taką chęć zadeklarowało 8% takich przedsiębiorstw. To 40 tys. firm – wskazała prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Bożena Lublińska – Kasprzak podczas czwartkowej debaty dotyczącej ekspansji zagranicznej polskich inwestorów zorganizowanej przez Krajową Izbę Gospodarczą. W panelu dyskusyjnym wzięli udział zarówno przedstawiciele ministerstw gospodarki oraz skarbu państwa, organizacji wspierających eksport, jak i firm – Asseco i PKP Cargo.

Lublińska wskazała, że potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw znacznie różnią się od tego, co przydatne jest tym wielkim. Finansowanie i wsparcie dyplomatyczne, choć ważne, ustępuje najbardziej podstawowej potrzebie, czyli informacji. – Czasem chodzi o bardzo podstawową wiedzę o rynku, do którego chce się mieć dostęp. W zeszłym roku uruchomiliśmy kanał na YouTubie, na którym zamieszczamy filmy z udziałem ekspertów i specjalistów. Oni przekazują bardzo podstawową wiedzę, ale te filmy cieszą się dużym zainteresowaniem – mówi.

Co w przypadku dużych przedsiębiorstw? – Pomoc służb dyplomatycznych i konsularnych oraz wsparcie rządowe – odpowiada dyrektor zarządzający obszaru komunikacji korporacyjnej w Asseco Poland Grzegorz Miksa, który w swojej firmie jest odpowiedzialny za kontakty handlowe z Afryką i Bliskim Wschodem. – Czasem, gdy naszym partnerem jest rząd, czy inny podmiot publiczny, istotnym atutem jest kredyt rządowy. Często rywalizujemy na rynkach, którymi się zajmuję z Chińczykami. W ich przypadku wsparcie państwa jest oczywiste, czasem wręcz przypomina neokolonializm – wyjaśnia.

Z przewoźnika w logistyka

Dotyczy to również firm z udziałem skarbu państwa. Duże ambicje w najbliższych latach ma PKP Cargo, które, według słów członka zarządu ds. finansowych Łukasza Hadysia, dziś jest drugim co do wielkości przewoźnikiem w Europie, a chce się stać działającą na europejską skalę firmą logistyczną. Stąd m.in. finalizowane właśnie wykupienie czeskiej spółki Advanced World Transport.

– Stać nas na przejęcia, bo sytuacja finansowa spółki jest bardzo dobra. Mamy 2 tys. lokomotyw i ok. 60 tys. wagonów, możemy je wykorzystywać w sąsiednich krajach, z biegiem czasu będziemy mogli zaproponować naszym partnerom coraz lepszą ofertę, dzięki rozbudowie terminali – tłumaczy Hadyś.

– Czego nam potrzeba? Po pierwsze konsekwentnej polityki UE w kwestii promocji przewozów kolejowych. Druga rzecz jest związana z naszym planem łączenia polskich portów z portami na południu Europy. Stąd nasze porozumienie z przewoźnikiem z Chorwacji. Każdy wzrost atrakcyjności naszych portów, konkurujących z portami w Niemczech, bardzo by się nam przydała. Trzecia rzecz to stabilność stawek dostępu do infrastruktury i przepisów prawa w całej Unii Europejskiej. To pozwala nam planować – dodaje.

Innowacje i promocje

Andrzej Dycha, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki wskazywał, że zmieniają się powoli kierunki polskich inwestycji. Wciąż są głównie skierowane na kraje UE, ale coraz śmielej przedsiębiorcy próbują swoich sił poza Europą. To zresztą zbiega się z kolejnymi umowami handlowymi podpisywanymi przez Komisję Europejską. Wskazywał, że odkąd trzy lata temu podpisano umowę z Koreą, która dotyczyła barier celnych, ale też szeregu barier pozataryfowych, wymiana handlowa z tym krajem wzrosła kilkakrotnie. Niedawno skończyły się negocjacje z Singapurem, na finiszu są umowy z Wietnamem i Japonią. To też szansa dla polskich firm. Również np. dla dostawców dla mocniej rozpychających się na świecie firm niemieckich.

Lublińska – Kasprzak przytoczyła wyniki innych badań, które wskazują na ciekawą zależność. Inwestycje zagraniczne są związane z innowacyjnością. Gdy polska firma ma ciekawy, nowy pomysł momentalnie wychodzi z nim za granicę. Z drugiej strony firmy od początku nastawione na działalność międzynarodową, przeważnie są najbardziej innowacyjnymi. A to niezwykle pomaga w promocji kraju.

– Pewna gdańska firma wymyśliła syntezator mowy, sprzedała go Amazonowi. Ostatnio często mi się zdarza, że wielu Amerykanów, których spotykam, kojarzy Polskę właśnie dzięki temu produktowi – zaznacza. – Mówimy o USA, w którym Polska przeważnie jest kojarzona z przemysłem rolno-spożywczym. Podobnie pozytywną rolę kojarzącą nasz kraj z innowacjami, spełniają w Europie Solaris czy Pesa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS