Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Regulacje - Polska

PKP dzielą inwestycje, aby zatrzymać unijne pieniądze

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.08.2015

 

PKP dzielą inwestycje, aby zatrzymać unijne pieniądze
fot. PKP PLK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Część inwestycji przeprowadzanych przez PKP PLK nie zostanie zakończona oraz rozliczona w takim czasie aby mogła być zakwalifikowana w ramach perspektywy 2007-2013. Spółka ratuje się „fazowaniem” projektów i przenosi część ich na późniejszy okres rozliczeniowy. Dzięki temu zabiegowi pieniądze z UE nie zostaną cofnięte.
Jedną z inwestycji, na którą pieniądze mogły zostać utracone jest modernizacja linii kolejowej nr 226. – Z uwagi na to, że realizacja projektu poprawy dostępu kolejowego do portu Gdańsk zakończy się w 2016 roku zadanie został poddane procedurze "fazowania" – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Ewa Symonowicz-Ginter, z biura prasowego PKP PLK. – Takie rozwiązanie pozwoli na realizację projektu w dwóch fazach. I faza, w której określony został zakres robót rozpoczętych, zakończonych i rozliczonych w ramach perspektywy 2007-2013. II faza, zakres robót rozpoczętych, zakończonych i rozliczonych w ramach perspektywy 2014-2020. Dzięki temu projekt będzie mógł być rozliczony w ramach dwóch perspektyw finansowych – dodaje.

Jakie jeszcze inne inwestycje objęte unijną pomocą z perspektywy 2007-2013 mogą przeciągnąć się na 2016 rok? Oprócz przebudowy linii 226, podziałowi zostały też podjęte inne projekty. Należą do nich:

  • Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia – w zakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego,
  • Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap III, odcinek Czempiń – Poznań,
  • Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie - Radom (LOT A, B, F),
  • Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa – Białystok - granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne),
  • Modernizacja linii kolejowej E 30/ C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III.

Dzielenie dużych projektów na fazy zostało przewidziane przez Komisję Europejską już wcześniej. – Polskie Linie Kolejowe w całości wykorzystają dostępną alokację. Komisja Europejska, w ramach wytycznych do zamykania perspektywy 2007-2013 przewidziała formalną możliwość dzielenia dużych projektów na dwie fazy, tak aby ułatwić rozliczenie projektów niezakończonych w okresie kwalifikowalności i umożliwić ich płynną kontynuację, również w rozumieniu finansowym, w ramach perspektywy 2014-2020 – podaje rzecznik prasowy PKP PLK portalowi "RynekInfrastruktury.pl". – Jednym z warunków jest, aby pierwszy etap projektu został ukończony i był gotowy do użytkowania przed upływem terminu na złożenie dokumentów zamknięcia, czyli 31 marca 2017 – dodaje.

Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że nie ma możliwości cofnięcia dotacji. – W uzgodnieniu z inicjatywą JASPERS/CUPT/MIR przygotowaliśmy propozycję podziału projektu na fazy. W żadnym wypadku nie należy utożsamiać fazowania projektu z utratą pieniędzy z UE, wręcz przeciwnie proces ten zapewnia płynne przejście z finansowania w ramach perspektywy 2007-2013 na finansowanie w ramach 2014-2020. Kierunkowe uzgodnienia w tym zakresie na poziomie KE już istnieją – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” biuro prasowe PKP PLK.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5