W tym roku na sieci kolejowej przybyło 150 nowych lub zmodernizowanych peronów, a kolejnych 50 jest w budowie – informują PKP PLK. Instalowane są oznaczenia, które umożliwiają bezpieczne poruszanie się osobom niedowidzącym. Na wielu peronach montowany jest także monitoring, powstają nowe ławki i wiaty oraz elementy architektoniczne, umożliwiające poruszanie się osobom niepełnosprawnym.
Nowoczesne perony powstają w ramach programu modernizacji narodowej sieci kolejowej. Tylko w tym roku PKP PLK przeznaczą na ten cel ponad 7 mld zł. Środki te pozwolą na oddanie do eksploatacji ponad 200 komfortowych peronów na stacjach i przystankach w całym kraju. W latach 2013-2015 pasażerom udostępnionych zostanie około 700 tego typu obiektów.
Od września bieżącego roku mieszkańcy Lublina mogą korzystać z nowego peronu wyposażonego w ławki, oświetlenie, nagłośnienie i gabloty na rozkłady jazdy. Unowocześniony obiekt ułatwia nie tylko obsługę podróżnych, ale zwiększa też przepustowość stacji. To pozwoliło przygotować korzystniejszy dla pasażerów rozkład jazdy szynobusów obsługujących aglomerację.
Komfortowe warunki oczekiwania na pociąg mają już także pasażerowie korzystający ze stacji Łódź Widzew. Obecnie trwa rozbudowa obiektu aż do budynku dworca. Po zakończeniu modernizacji peronów, stacja będzie wyposażona w trzy perony nakryte rozległą wiatą oraz dziesięć torów. W trakcie budowy jest przejście podziemne, które zostanie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz opiekunów z dziećmi.
Zmieniła się także stacja w Żyrardowie, gdzie już niebawem będzie możliwe jednoczesne zatrzymywanie się trzech pociągów. W ramach modernizacji odcinka Warszawa Zachodnia – Skierniewice, perony w tej lokalizacji zmieniły się w bardziej komfortowe, a prowadzona obecnie przebudowa przejścia podziemnego, nie tylko poprawi dostępność obiektu, ale także połączy dwie części miasta.
W ramach tej samej modernizacji, kompleksową odnowę przechodzi także stacja w Grodzisku Mazowieckim, gdzie peron wyspowy wzbogacił się m.in. o nową antypoślizgową nawierzchnię wraz z tzw. wypustkami, ostrzegającymi przed końcem krawędzi. Efekty prac na linii ze stolicy do Łodzi, można też zobaczyć w Radziwiłłowie Mazowieckim. Na stacji pojawiły się nowe wiaty, ławki, zegary czy pochylnie ułatwiające korzystanie z obiektu osobom z ograniczoną możliwością poruszania się.
Z kolei w ramach modernizacji linii kolejowej na odcinku Siedlce – Terespol, kompleksowy remont przeszły stacje m.in. w Łukowie Zapowiedniku i Międzyrzecu Podlaskim. Wyposażono je w windy i pochylnie, a za sprawą kompleksowego i bardzo estetycznego wykończenia obiektów, są bardziej przyjazne podróżnym.