Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

PKP SA chcą „uwalniać” tereny pokolejowe

| Paweł Rydzyński źródło: Rynek Kolejowy 20.10.2014

 

PKP SA chcą „uwalniać” tereny pokolejowe
fot. Dawid Nowak, sm42.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Władze PKP SA zamierzają w najbliższych latach stopniowo „uwalniać” tereny pokolejowe, pozbywając się ich na rzecz samorządów bądź deweloperów. Taka deklaracja padła ze strony Macieja Króla, dyrektora Departamentu Inwestycji w PKP SA, podczas debaty nt. rewitalizacji terenów pokolejowych, która odbyła się na Kongresie Kolejowym w Łodzi.
– PKP SA są w posiadaniu wielu terenów, w największych miastach. Prowadzimy dużo analiz i „uwalniamy” po kilkadziesiąt hektarów: Odolany, Katowice, Kraków, 28 hektarów w rejonie dworca Wrocław Świebodzki… Są to atrakcyjne tereny zlokalizowane w miarę blisko centrum – zauważył Maciej Król, dodając, że ich atrakcyjność podnosi fakt, iż w wielu przypadkach są to jedyne duże wolne tereny zlokalizowane w atrakcyjnych rejonach w dużych miastach.

Na pytanie, czy w związku z tym można stwierdzić, że największym przyjacielem PKP SA są w tym kontekście deweloperzy, Maciej Król stwierdził: – Największym naszym przyjacielem będą miasta.

Komercjalizacja jest niezbędna, bo dworce są drogie w utrzymaniu

Jego zdaniem, komercjalizacja dworców (także poprzez tworzenie podmiotów w trybie joint venture, w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego) i rozwój funkcji handlowej są niezbędne ze względu na koszty utrzymania obiektów dworcowych. – Dworce muszą mieć źródło utrzymania, stąd pojawia się kwestia komercjalizacji. Potencjał komercyjny dworców dotyczy tylko ułamka z ok. 650 czynnych obecnie obiektów. Utrzymanie pozostałych budynków wymaga dużych nakładów, a dzięki komercjalizacji wszystko ma szansę się bilansować – powiedział Maciej Król.

Zgodnie z jego słowami, budowa nowego podziemnego dworca Łódź Fabryczna to obecnie, w połączeniu z inwestycjami na terenach okalających nowy dworzec, flagowa inwestycja dworcowa PKP SA. – Nie ze wszystkimi samorządami współpracuje się nam tak dobrze jak z Łodzią, ale zależy nam, żeby obsługa pasażerska była jak najlepszej jakości – skomentował Król.

Także Błażej Moder, dyrektor Nowego Centrum Łodzi (spółki zajmującej się w imieniu władz Łodzi kwestią komercjalizacji terenu wokół nowego dworca Łódź Fabryczna) podkreślił, że współpraca zarówno z PKP SA, jak i z PKP PLK układa się wzorowo. – Rewitalizujemy ok. 100 hektarów. To jest świetna sprawa, że kolej może być znaczącym partnerem w realizacji nowoczesnej polityki miejskiej. Na przykładzie Łodzi możemy pokazać, że efekt synergii występuje – powiedział Błażej Moder.

Trzeba też pamiętać o małych dworcach

Adam Piotr Zając ze Stowarzyszenia SISKOM zwrócił z kolei uwagę, że niezwykle istotne jest to, żeby dbać nie tylko o duże, ale także o mniejsze dworce i stacje. – W Warszawskim Węźle Kolejowym brakuje np. pieniędzy na łatanie dziurawych dojść do peronów. Mamy i będziemy mieć problem z rewitalizacją tego rodzaju infrastruktury – stwierdził Zając.

Maciej Król zapowiedział, że PKP SA mają, podobnie jak przed Euro 2012, ambitne plany związane z remontami dworców. Podkreślił, że co prawda nie jest jeszcze znana dokładna alokacja środków pomocowych z UE w ramach perspektywy 2014-20, jednak plan jest taki, żeby obecną pulę kilkuset milionów złotych rocznie na remonty dworców zwiększać stopniowo.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5