Polska zgłosiła 35 projektów drogowych, które mogłyby zostać sfinansowane w ramach planu Junckera. Ich wartość to około 33 mld euro i dotyczą odcinków, które mogłyby uzupełnić sieć dróg ekspresowych i autostrad w kraju.
W ciągu najbliższych lat na dodatkowe inwestycje zostanie przeznaczona kwota 315 mld euro. Planowane przedsięwzięcia powinny koncentrować się, zdaniem autora planu, na infrastrukturze, w tym sieciach szerokopasmowych i energetycznych oraz infrastrukturze transportowej.
KE chce, by powstał Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS), który zapewni wsparcie na pokrycie ryzyka dla długoterminowych inwestycji. W celu jego utworzenia zostanie ustanowiona gwarancja w wysokości 16 mld euro w ramach budżetu UE. Europejski Bank Inwestycyjny zaangażuje ze swojej strony 5 mld euro. Państwa członkowskie będą mogły wnieść swój wkład do funduszu w formie kapitału.
Polska zamierza zrealizować inwestycje obejmujące 2,6 tys. km dróg ekspresowych i autostrad. Wśród najważniejszych projektów znajdują się brakujące odcinki autostrady A2, A18 oraz drogi ekspresowej S19.
Więcej informacji znajdziesz w Monitorze, a w nim:
- szczegóły dotyczące planu Junckera,
- kwoty niezbędne do sfinansowania najważniejszych inwestycji drogowych,
- dokładne odcinki dróg mogących uzyskać dofinansowanie.