Zarządca infrastruktury wybrał siedem firm, które przygotują dokumenty dla kolejnych inwestycji z perspektywy unijnej 2014–2020. Na liście jest ponad sto planowanych inwestycji.
Chodzi o przygotowanie dokumentacji na potrzeby uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji z perspektywy 2014–2020. PKP PLK wybrały siedem firm, które się tym zajmą. To trzecia tego typu partia inwestycji.
Tym razem na liście jest aż 107 planowanych inwestycji. Z liczby tej 47 projektów z listy Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu (będącej podstawą do Krajowego Programu Kolejowego) i pięć dotyczących połączeń z portami. Pozostałe 55 projektów dotyczy Regionalnych Programów Operacyjnych. – Nie jest to lista zamknięta i może ulec zmianie – zastrzega rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. Audyt Krajowego Programu Kolejowego zapowiadało bowiem Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Ze wstępną listą przedstawioną wykonawcom można zapoznać się tutaj.
Największe projekty z listy krajowej
Na liście znajdziemy zatem projekty dotyczące największych inwestycji m.in. Nadodrzanki, magistrali węglowej, warszawskiej linii średnicowej, tunelu pod Łodzią, Rail Baltiki, oraz odcinków linii nr 8 Warka – Radom oraz Skarżysko Kam. – Kielce – Kozłów. Zamówienie dotyczy tez ważnych linii na Górnym i Dolnym Śląsku (od Katowic do Zebrzydowic i do Chorzowa oraz od Opola do Kędzierzyna–Koźla i Wrocławia przez Jelcz, a także od Trzebini do Czechowic–Dziedzic i dalej do Zwardonia).
Dokumentacja ma też zostać pozyskana by umożliwić prace na odcinkach Kluczbork – Wrocław, Łowicz – Skierniewice, Skierniewice – Pilawa – Łuków, Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., Białystok – Kuźnica, Kutno – Toruń i Kutno – Płock, Łódź – Zgierz – Kutno czy Częstochowa – Zawiercie. Na liście jest też linia kolejowa do lotniska Pyrzowice i połączenie Krakowa do Oświęcimia i Zakopanego, a nawet nowa linia Modlin – Płock. Bardzo interesujące są również projekty zapisane w Regionalnych Programach Operacyjnych – ich realizacja będzie jednak również uzależniona od woli marszałków.
Siedem firm będzie przygotowywać dokumentyDo wykonania dokumentacji wybrane zostały firmy: BBF z Poznania, Getinsa, Aecom, Multiconsult, FPP Enviro, Transprojekt Gdańsk, oraz jedno konsorcjum: ProSilence (lider) i Eco. Wszystkie podpisane umowy opiewają na taką samą kwotę – 13 603 062 złotych. Jak tłumaczy rzecznik PLK, są to umowy ramowe, a poszczególne zlecenia będą udzielane na podstawie zamówień cząstkowych. Wszystko zależy zatem od decyzji na temat realizacji zapisanych w KPK projektów.
Poniżej mapa wszystkich inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego