Obecnie na placu budowy drogi S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe trwają prace polegające na wzmocnieniu terenu. Teren, na jakim budowana jest konstrukcja drogi, wymaga od wykonawcy użycia specjalistycznych technologii. Odcinek ma zostać oddany do dyspozycji kierowców w sierpniu 2017 roku.
Nowe metody budowania dróg
Ukształtowanie terenu oraz rodzaj podłoża wymaga od wykonawcy zastosowania odpowiedniej technologii przy budowie tego odcinka S19. Grunt będzie wzmocniony kolumnami betonowymi, żwirowymi czy drenami VD. Przy budowie tego odcinka stosowana jest także nowatorska metoda wzmacniania podłoża – trenchmix. Polega ona na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix wykorzystywany jest w specyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie.
W ciągu drogi, która docelowo ma mieć 6,3 km, powstanie 12 obiektów inżynierskich. Jednym z zadań jakich realizacji budowa estakady nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Ma ona liczyć 470 m.
Zaawansowanie prac jest obecnie szacowane na ok. 14,5%. Odcinek ten jest realizowany w systemie optymalizuj- projektuj - buduj. System ten oznacza, że wykonawca otrzymał gotową część dokumentacji i mógł wprowadzać do niej pewne zmiany, np. proponować nowe technologie czy rozwiązania. Warunkiem było jednak zachowanie parametrów technicznych i jakościowych drogi.
Drogą pojedziemy w 2017 roku
Prace realizuje konsorcjum Eurovia i Warbud, które na początku kwietnia 2014 roku podpisało z GDDKiA umowę na wykonanie tego 6,3-kilometrowego odcinka. Wartość kontraktu to ponad 342,5 mln zł, prace powinny się zakończyć w ciągu 34 miesięcy od podpisania umowy.
Odcinek S19 w. Świlcza – w. Rzeszów Południe będzie stanowił kolejną część autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Pozwoli on na wyprowadzenie tranzytu z centrum miasta , dzięki czemu zwiększy się bezpieczeństwo na lokalnych drogach. Fragment ten będzie kontynuacją wykonanego już fragmentu S19 Rzeszów Zachód - węzeł Świlcza.