Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Energetyka | Biznes - Polska

Podsiadło: Nowa metoda wydobycia ocali stare kopalnie

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 20.04.2016

 

Podsiadło: Nowa metoda wydobycia ocali stare kopalnie
fot. KW SA

Zobacz więcej na temat:

Węglokoks
Węgiel
Jerzy Podsiadło

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Węglokoks zamierza zarabiać na zakupionych przez siebie kopalniach KWK Bobrek i KWK Piekary. Do tego celu ma posłużyć zastosowanie innowacyjnego projektu eksploracji złóż systemami komorowo-filarowymi z zastosowaniem obudowy kotwiowej. Ta metoda, dotąd nie stosowana w polskich warunkach, ma wydłużyć żywotność kopalni co najmniej o 10 lat.
Zeszłoroczny zakup dwóch kopalń wydawał się decyzją co najmniej kontrowersyjną, zwłaszcza że spółka zapłaciła za nie 138 mln zł. Włodarze Węglokoksu przekonują jednak, że wiedzą, co robią. Zyski ma zapewnić wykorzystanie nowych metod wydobycia.

Wysokojakościowe pokłady

Eksperci przewidują, że w 2020 roku wyczerpane zostanie złoże „Brzeziny”. Po tym czasie Rejon „Brzeziny” wraz z peryferyjnym szybem „Dołki”zostanie zostanie zlikwidowany. Jak tłumaczą szefowie Węglokoksu od 2020 r. KWK „Piekary” bazować będzie na złożu „Piekary”, w którym dalsza eksploatacja prowadzona będzie w wysokojakościowych pokładach za pomocą specjalnych metod, w sposób maksymalnie ograniczający wpływ eksploatacji na powierzchnię. Nad kopalnią znajdują się bowiem dzielnice Piekar Śląskich: Szarlej i Brzozowice-Kamień. Jedną z planowanych metod specjalnych jest eksploatacja systemami komorowo-filarowymi z zastosowaniem obudowy kotwiowej. Pozwoli ona dostać się do głębszych pokładów węgla, niemożliwych do wydobycia tradycyjnym w Polsce systemem ścianowym.

– W schyłkowej fazie istnienia zakładu górniczego systematycznie maleją zasoby węgla, które mogą być przedmiotem eksploatacji ścianowej. Pozostają jednak zasoby węgla zalegające w obrębie pól resztkowych, filarów ochronnych oraz w polach o silnie rozwiniętej tektonice. Zasoby takie zazwyczaj traktowane są jako straty lub mogą zostać wyeksploatowane między innymi systemami komorowo-filarowymi – tłumaczy Jerzy Podsiadło, prezes Węglokoks.

Wybieranie w systemie komorowo – filarowym polega na tym, że rozcina się pole pokładu chodnikami prowadzonymi w dwóch prostopadłych kierunkach. – Powstają w ten sposób filary, których wymiary dostosowuje się do własności nośnych skał stropowych. Wyposażenie przodka jest analogiczne jak w przypadku drążenia przodka chodnikowego. Maszyna urabiająca – kombajn chodnikowy podaje urobek na wóz odstawczy dostarczający urobek do taśmociągu odstawy głównej – dodaje Jerzy Podsiadło.

Szybciej i bezpieczniej

Największe korzyści z wprowadzenia kotwienia i filarów międzyścianowych to szybsze postępy przodków, a co najważniejsze szybszy postęp ścian. Korzyści uzyskiwane są dzięki zmniejszeniu poziomu naprężeń. To z kolei daje lepsze warunki, w których kotwie mogą zapewnić bardziej skuteczne wzmocnienie skał. Prowadzenie przodków i zabudowa obudowy są znacznie uproszczone, co oznacza szybszy postęp. Inną niebagatelną korzyścią jest większe bezpieczeństwo, niż w systemie ścianowym. Ta metoda powszechnie stosowana jest w kopalniach w Wielkiej Brytanii.

– Przy postępie ściany, stabilność skrzyżowania rozcinki ścianowej z chodnikami jest zwiększona i opóźnienia związane z usuwaniem nóg obudowy zostały wyeliminowane. Korzyści te przekładają się na większe wskaźniki produkcji i większą wydajność, jak pokazały dane z kopalni brytyjskich. Ponadto, dane Brytyjskiego Urzędu Górniczego wykazały, ze kotwienie jest bezpieczniejsze od łuków stalowych. Stwierdzono, ze dla okresu 2000-2006, mimo że 95% wyrobisk było zakotwionych, tylko 20 proc. ogólnej liczby wypadków spowodowanych opadem skał było w tych wyrobiskach – przekonuje Jerzy Podsiadło.

Zanim Węglokoks zacznie wydobycie, eksperci Głównego Instytutu Górniczego przeprowadzą badania które wykażą, jakie jest zagrożenie tąpaniami i pożarami w związku z zastosowaniem nowej metody. Dopiero po analizach będzie wiadomo, jaki będzie dokładny wpływ systemu komorowo – filarowego na powierzchnię.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5