Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Regulacje - Polska

Polaczek: Wprowadzić zapisy o wsparciu innowacji w KPK

| Jakub Madrjas źródło: 12.09.2016

zdjęcie autora

Jakub Madrjas

Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy

 

Polaczek: Wprowadzić zapisy o wsparciu innowacji w KPK
Fot. archiuwm Jerzego Polaczka

Zobacz więcej na temat:


Krajowy Program Kolejowy

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poseł Jerzy Polaczek proponuje wprowadzenie do Krajowego Programu Kolejowego zapisów o wsparciu do wysokości 2% nakładów inwestycyjnych na badania i innowacyjność realizowanych zadań inwestycyjnych w transporcie kolejowym.
Przed dwoma miesiącami Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa skierowało do konsultacji społecznych projekt zmian Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. W dokumencie znalazł się szereg zmian. Uwagi i wnioski do programu zbieramy w tym wątku. Swoje uwagi zgłosił również Jerzy Polaczek, poseł PiS i były minister transportu.

– Oddany do konsultacji społecznych dokument jest nie tyko bardzo ważny dla dalszego rozwoju kolei w naszym kraju ale będzie miał również znaczący wpływ na rozwój gospodarczy i społeczny Polski. W pełni można zgodzić się z celem głównym tego programu jakim jest wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie kraju poprzez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych jak również z celami szczegółowymi które obejmują wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, Zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania transportu kolejowego oraz poprawę jakości w przewozach pasażerskich i towarowych – napisał Polaczek.

Śladem Hiszpanii i Wielkiej Brytanii

Były minister proponuje wprowadzenie w KPK pewnych rozwiązań, które u nas dotychczas nie były stosowane a jego zdaniem bardzo dobrze sprawdziły się już w innych krajach europejskich. Jego zdaniem, niezbędnym jest położenie szczególnego nacisku na innowacyjność, konkurencyjność i efektywność tych działań. – Mają one charakter interdyscyplinarny i wielowymiarowy. Niestety w ostatnich latach te działania nie były najsilniejszą stroną na i dla polskich kolei – przyznaje.

Jak pisze Polaczek, pozytywnym przykładem mogą być dwa kraje europejskie: Wielka Brytania i Hiszpania. – Wielka Brytania 15 lat temu była na ostatnim miejscu w zakresie bezpieczeństwa kolejowego i miała podobne problemy jak teraz Polska (cel drugi naszego Programu). Dzisiaj jest na pierwszym miejscu i jest w wielu przypadkach wzorem dla innych krajów europejskich w zakresie bezpieczeństwa na kolei. Hiszpania natomiast miała na początku korzystania z funduszy unijnych podobne problemy co Polska (cel pierwszy i trzeci) a dopracowała się innowacyjnych projektów kolejowych w ramach których powstałe w tamtych czasach ośrodki badawcze są w czołówce światowej i sprzedają aktualnie również swoje usługi za granicę – podaje poseł komisji infrastruktury.

Tylko dwa procent, a wiele korzyści

Zdaniem byłego ministra, dla realizacji wymienionych celów w tych krajach niezbędni byli dobrzy specjaliści i odpowiednie środki na te „około inwestycyjne” innowacyjne projekty, które powstawały we współpracy nauki z przemysłem. – Dlatego np. Hiszpania w ramach ustawy zabezpieczyła 2% w każdym projekcie kolejowym na badania związane z jego realizacją. Dla tych projektów nie były to znaczące kwoty. a dla jakości tych projektów i rozwoju hiszpańskiej nauki kolejowej oraz przemysłu kolejowego były to nieosiągalne w normalnych warunkach nakłady finansowe – postuluje Jerzy Polaczek.

Jego zdaniem, wprowadzenie zapisu o obowiązkowych wydatkach na innowacje spowodowałoby zmniejszenie ryzyka niezrealizowania projektów w terminie i niewydania zagwarantowanych pieniędzy unijnych na te projekty, wzmocnienie z funduszy unijnych polskiej nauki i polskiej gospodarki, zagwarantowanie dobrej jakości przygotowania, realizacji i nadzoru projektów kolejowych, a także poprawę bezpieczeństwa na kolei.

Jakie działania należy podjąć dla realizacji tej propozycji? Najważniejszym jest wprowadzenie do Krajowego Programu Kolejowego zapisów o wsparciu badań i innowacyjności zrealizowanych inwestycji kolejowych do wysokości 2% w ramach przewidzianych na nie środków krajowych i europejskich. Oprócz tego potrzebne by było podjęcie przez ministerstwo odpowiedniej rządowej inicjatywy ustawodawczej, przeprowadzenie konsultacji wewnątrz Rady Ministrów i w Unii Europejskiej związanych z jej realizacją i uchwalenia tej ustawy w Parlamencie, a także powołanie Pełnomocnika Rządu do realizacji tej ustawy.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS