– Nie ulega wątpliwości, że przed nowymi szefami resortów odpowiedzialnych za infrastrukturę, transport i energetykę stoi wiele trudnych wyzwań, które powinny być niebawem wdrażane – mówi Robert Siwik, ekspert z zakresu Pzp, infrastruktury i energetyki oraz partner nowopowstałej kancelarii Bierć Siwik & Partners.
Niewątpliwie nowy rząd powinien jako jedną z pierwszych spraw rozważyć przeprowadzenie analizy – pod względem finansowym jak i rzeczowym – programów krajowych w zakresie budowy dróg krajowych, modernizacji transportu kolejowego, czy energetyki. Należałoby ocenić, czy programy te opierają się na właściwych priorytetach i czy czasem nie są zbyt ambitne do wykonania. Dobrze było spojrzeć na wszystko przez pryzmat bieżącej perspektywy finansowej UE oraz stanu wykorzystania środków unijnych.
Kwestie te są bardzo istotne, gdyż dzięki temu uda się ustalić dokąd chcemy zmierzać w zakresie polityki rozwoju państwa w sferze szeroko pojętej infrastruktury i energetyki oraz jak racjonalnie gospodarować dostępnymi środkami.
Niestety do trudnych wyzwań nowego rządu należy zaliczyć także kwestię poprawy stanu budownictwa drogowego i modernizacji w sektorze kolejowym, której moim zdaniem nie da się dokonać bez głębszej restrukturyzacji GDDKiA oraz PKP PLK. Instytucje te w ostatnich latach w sprawie przetargów publicznych wprowadzały zmiany, które jedynie pozornie rozwiązywały problemy branży. Wprowadzano iluzoryczne kryteria oceny ofert oraz przerzucano wszelkie możliwe ryzyka kontraktowe na wykonawców, co doprowadziło do wielu – trwających do dziś – sporów z wykonawcami. Ważne będzie zatem podjęcie przez nowy rząd na nowo dialogu z sektorem budownictwa drogowego i kolejowego i znormalizowanie relacji pomiędzy wykonawcami a zamawiającymi.
W zakresie energetyki można w zasadzie powiedzieć tylko tyle, że na dziś brak jest jakiejkolwiek strategii rozwoju sektora energetycznego w długim okresie. Spowodowało to m.in. brak realizacji w ostatnich latach wielu inwestycji energetycznych, a także wycofania z naszego kraju inwestorów, którzy wyrażali chęć zainwestowania w ten rozwój. Stan ten wymaga głębokiej analizy i przeprowadzenia szeregu zmian, aby uczynić ten strategiczny sektor mocnym atutem naszej gospodarki.
Kancelaria Bierć Siwik & Partners rozpoczęła działalność z początkiem listopada 2015 r. Specjalizuje się w przygotowaniu i realizacji złożonych projektów infrastrukturalnych (budowa dróg, autostrad, obwodnic, budynków użyteczności publicznej, modernizacje w sektorze energetycznym i kolejowym, doradztwie dla producentów taboru transportu publicznego, PPP), projektów inwestycyjnych (szczególnie w branży nieruchomościowej, energetycznej i paliwowo-gazowej), prawie zamówień publicznych, a także w prowadzeniu sporów sądowych i arbitrażowych z tym związanych.