Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Siedlce

Polska wschodnia dzięki A2 i S19 dogoni Europę

| Grażyna Kuryłło źródło: Rynek Infrastruktury.pl 02.02.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Polska wschodnia dzięki A2 i S19 dogoni Europę
fot. Richard Webb, commons.wikimedia.org, CCA

Zobacz więcej na temat:

Autostrady
A2
S19
Drogi ekspresowe

Więcej z regionu:

Siedlce

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Samorządowcy i parlamentarzyści z Polski wschodniej domagają się połączenia Lublina z Białymstokiem na S19 oraz przedłużenia autostrady A2 od Mińska Mazowieckiego do Terespola. Pominięcie tras w Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 uważają za skandaliczne, bo krzyżujące się w Międzyrzecu Podlaskim szlaki mogą być ważnym impulsem rozwojowym dla ściany wschodniej, dzięki lepszemu skomunikowaniu ze stolicą i innymi państwami Europy.
S19 jest uwzględniona w projekcie programu tylko na odcinku Lublin – Rzeszów. W dokumencie nie ma fragmentu od Lublina do Białegostoku. Z kolei A2 od Mińska Mazowieckiego do granicy państwa znajduje się na liście rezerwowej. Według posła PiS Krzysztofa Tchórzewskiego z Siedlec zapis taki oznacza nikłe szanse na realizację inwestycji. W dodatku, jak twierdzi parlamentarzysta, strona rządowa nie przewiduje wzmożonego ruchu na A2 do Terespola między innymi z powodu rosyjskiego embarga.

– To zła diagnoza, bo przecież nikt nie wie, na jak długo handel został wstrzymany. Poza tym w ten sposób na międzynarodowej trasie od Lizbony do Moskwy, między Mińskiem Mazowieckim a granicą, będzie komunikacyjna dziura – zauważa Krzysztof Tchórzewski.

Dość spychania na boczny tor

Poseł podkreśla, że Polsce wschodniej potrzebne są połączenia wszystkich ważniejszych ośrodków przygranicznych z Warszawą oraz drogi korytarzowe. – Państwa Europy południowej od dawna czekają na S19, tak samo jak kraje nadbałtyckie i skandynawskie. Z punktu widzenia osi rozwoju skrzyżowanie A2 i S19 w Międzyrzecu Podlaskim może być olbrzymim impulsem dla całej Polski wschodniej – podkreśla Krzysztof Tchórzewski.

Jednocześnie nie zgadza się z argumentem rządu, według którego nie należy inwestować w te drogi, ponieważ prognozy natężenia ruchu nie wykazują sensowności przedsięwzięcia. – Budowanie tam, gdzie ona już jest, powoduje, że w pewnym momencie robi się za ciasno i zamiast tworzyć nowe trasy, trzeba poszerzać już istniejące. Lokalne społeczności pozbawione porządnej drogi krajowej czy międzynarodowej mogą tylko zapłakać, bo pierwszym elementem rozwoju jest dobra komunikacja, dopiero potem pojawiają przedsiębiorcy – tłumaczy poseł.

Według niego względy gospodarcze powinny być najważniejszym elementem planowania budowy dróg, a nie zawsze tak jest. – Na przykład S6 na Pomorzu ma być do 2023 r. wykończona. Ona może jest ważna ze względów turystycznych, ale nie można jej uznać za istotną dla kraju czy rozwoju gospodarczego. Tamtejszym społecznościom niczego nie odmawiam, ale Polska wschodnia nie może być wciąż odsuwana na bok – argumentuje poseł Krzysztof Tchórzewski.

Autostrada oknem na świat

O przedłużenie A2 na odcinku Mińsk Mazowiecki – Terespol upominają się też Siedlce, skąd codziennie wyjeżdża do pracy w Warszawie około 4 tys. mieszkańców. – Inwestorzy mówią nam, że mogliby wybudować poważny zakład, ale musimy mieć dobry dojazd, ponieważ dziś nie stawia się wielkich magazynów na materiały do produkcji lub gotowe produkty, tylko wozi je TIR-ami, a te zakorkują obecną trasę – tłumaczy prezydent miasta Wojciech Kudelski. Obecnie w Siedlcach zarejestrowanych jest 8,3 tys. prywatnych podmiotów gospodarczych. Miastu przydałby się jeszcze zakład, który zatrudni około 2 tys. pracowników.

Wojciech Kudelski, prezydent Siedlec nie ma wątpliwości co do tego, że autostrada jest niezbędna dla rozwoju miasta. Jak podkreśla, Siedlce to na razie zapomniana część Europy, a nowa droga byłaby oknem na świat.

Zgadza się z nim prezydent Białej Podlaskiej Dariusz Stefaniuk, który w liście do ministerstwa infrastruktury apeluje o powstanie odcinka A2 do granicy oraz S19 z Lublina do Białegostoku. – Brak Polski wschodniej w programie budowy dróg i autostrad uważam za skandaliczny. Rozmawiam często z mieszkańcami oraz przedstawicielami firm transportowych, którzy mi mówią, że te trasy są niezbędne. Nie można pomijać w planach tak ważnych odcinków. Zaszkodzi to rozwojowi tej części Polski – podkreśla prezydent Dariusz Stefaniuk.

Ekspresowo od Bałtyku po Adriatyk

Walkę o S19 na odcinku Lublin – Białystok prowadzi też Lubelskie Stowarzyszenie Inicjatyw Studenckich, które od stycznia 2014 r. zbiera podpisy pod apelem wzywającym do powstania trasy. Jego członkowie zebrali ich około 1014. – Zależy nam na skomunikowaniu trzech największych miast ściany wschodniej: Białegostoku, Lublina i Rzeszowa. Skoro budujemy na zachodzie drogę Szczecin – Poznań – Wrocław, to dlaczego na wschodzie nie zrobić podobnie – pyta prezes stowarzyszenia Piotr Kowalik. Przypomina, że docelowo chodzi o połączenie trasy z portem w Kłajpedzie, a na południu dociągnięcie jej aż do Grecji. W końcu S19 jest częścią Via Carpatii, która ma przecinać kontynent od Bałtyku po Adriatyk.

– Województwa, przez które będzie przechodzić S19 zamieszkuje 5,5 mln ludzi, co stanowi 14% ludności kraju. Aby droga miała sens gospodarczy, musi powstać cały jej odcinek od granicy litewskiej po Barwinek. Teraz jest w fatalnym stanie. Nie ma pobocza dla pieszych i dochodzi na niej do wielu wypadków śmiertelnych – tłumaczy Piotr Kowalik. Prezes zapowiada, że stowarzyszenie wkrótce zorganizuje w Lublinie, Rzeszowie i w Białymstoku dodatkowe punkty zbierania podpisów w tej sprawie. W planach jest także spotkanie z prezydentami tych miast oraz zawiązanie koalicji w walce o budowę ekspresówki.

Piotr Kowalik z pewnością może liczyć na życzliwość władz Białegostoku. Radni miasta przyjęli 15 grudnia 2014 r. stanowisko, w którym uznali budowę S19 za jedną z priorytetowych inwestycji w województwie podlaskim. Również w ramach konsultacji Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 z Perspektywą do 2030 miasto domagało się uwzględnienia S19 i leżącej w jej ciągu obwodnicy Białegostoku w grupie zadań realizowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.

– Podkreślono, że brak południowej obwodnicy miasta wpływa negatywnie na ruch odbywający się z wykorzystaniem S19. Dodatkowo w celu zachowania spójności układu drogowego, a także mając na względzie planowane inwestycje z wykorzystaniem instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, konieczne jest zaplanowanie komplementarnych odcinków o odpowiednich parametrach, stanowiących połączenia S19 i obwodnicy z siecią dróg miejskich – tłumaczy Adam Poliński, zastępca prezydenta Białegostoku.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5