Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Żegluga - Polska

Polska żegluga śródlądowa na szarym końcu Europy

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Puls Biznesu 08.02.2016

 

Polska żegluga śródlądowa na szarym końcu Europy
fot. Shutterstock

Zobacz więcej na temat:

Żegluga śródlądowa
Odra
Wisła

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

0,6% - tyle wynosi udział transportu rzecznego w Polsce. Nie ma się co dziwić. Większość naszych rzek nie spełnia warunków pozwalających na swobodną żeglugę statkom towarowym. Bez inwestycji w podniesienie klas żeglowności na polskich drogach wodnych o osiągnięciu europejskich standardów możemy pomarzyć.
Holendrzy każdego roku spławiają swoimi rzekami 48,9% transportowanych towarów. To stawia ich na pozycji bezsprzecznego lidera w Europie. W Niemczech udział transportu rzecznego wynosi 16%, a w Austrii 5,6%. Znacznie wyższe wyniki niż w naszym kraju osiągane są również w Czechach (4,7%) czy na Węgrzech (6%). Polska z wynikiem 0,6% plasuje się znacznie poniżej europejskiej średniej wynoszącej 8%.

Europejskie wzory

Wynikowi, który mają Holendrzy nie ma się co dziwić. Ich kraj przecinają liczne rzeki i kanały, które stwarzają idealną sytuację dla żeglugi śródlądowej. Niemcy stawiają na inwestycje i wkładają duże pieniądze w rozwój i udrożnianie rzek. Dobra sytuacja dla transportu rzecznego pojawia się również u naszych południowych sąsiadów i na Węgrzech. Jednak u nas jest znacznie gorzej. Za polski kryzys w żegludze śródlądowej odpowiadają zaniedbane koryta rzek. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapowiada dźwignięcie tego sektora gospodarki z kolan. Nie wiadomo jednak czy obietnice te są możliwe do spełnienia.

– Dajemy sobie trzy miesiące na opracowanie planu rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. Planujemy inwestować w drogi wodne na Odrze, Wiśle, Warcie i Noteci. Wiem, że w przypadku inwestycji związanych z progami wodnymi, powstają spory z ekologami, ale nie może być tak, że na Łabie, która objęta jest programem Natura 2000, wprowadza się kolejne klasy żeglowności, a u nas projekty nie mogą ruszyć z miejsca – zapowiadał w grudniu ubiegłego roku w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Kosmiczne ograniczenie
100 km – na takiej wysokości nad poziomem morza przebiega linia Kármána, która przez niektórych jest definiowana jako granica między kosmosem, a ziemią. 100 km to także łączna długość rzek w Polsce, które umożliwiają swobodną żeglowność statków towarowych. Oznacza to, że mają one V lub IV klasę żeglowności.

Fakt, że jedynie 5% wszystkich polskich dróg wodnych, spełnia standardy wymagane dla statków towarowych silnie ogranicza rozwój polskiego transportu rzecznego. Porównując tą wartość do ilości rzek o wysokich klasach żeglowności w całej Europie, których łączna długość to ok. 10 tys. km widzimy jaka przepaść dzieli nas od europejskiej średniej.

Statki towarowe w rzekach do kostek

Co jednak z resztą szlaków wodnych w naszym kraju? Tam często głębokość wynosi ok. 1 m, a w trudnych sytuacjach klimatycznych ich stan jest jeszcze gorszy. Przykład można znaleźć ostatniego lata, kiedy temperatura była tak wysoka, że żegluga na środkowej części Odry była wstrzymywana. Ciężko tu mówić w ogóle o żegludze, a co dopiero żegludze towarowej, która wymaga większych głębokości z uwagi na większe zanurzenie statków.

Dodatkowo rozwój transportu intermodalnego, w który włączyć można również transport rzeczny, jest przewidziany w europejskich planach. Jednak w naszym kraju, mimo wpisania projektów związanych z udrożnianiem rzek, w perspektywę finansową na lata 2016-2026, nic się w tym kierunku nie dzieje.

Niewykorzystane możliwości

Stan rzeczy sprawia, że pytanie „Czy powinniśmy postawić na transport rzeczny?” traci sens. Dane pokazują, że nie mamy na co stawiać. Pierwszym krokiem musi być udrożnienie rzek i inwestycja w ich infrastrukturę. – Chcemy rozwinąć Urzędy Żeglugi Śródlądowej. Będą pracować tak jak Urzędy Morskie, które są w stanie samodzielnie prowadzić duże inwestycje. Przez ostatnie lata ten sektor był bardzo zaniedbany i w wyniku tego żegluga śródlądowa w Polsce jest w bardzo złym stanie. Jednak wydzielenie naszego ministerstwa, a co za tym idzie przydzielenie w końcu odpowiedniego personelu do zadań z nią związanych, pozwala na jaśniejsze patrzenie w przyszłość – komentuje Marek Gróbarczyk.

Obecna sytuacja przynosi nam spore straty. Ładunki ze Skandynawii często przez brak możliwości żeglowania po Odrzańskiej Drodze Wodnej, zamiast do portu w Szczecinie trafiają do niemieckich przystani.

Przez wiele lat rządzący w naszym kraju nie dostrzegali w ogóle możliwości jakie daje transport rzeczny. Może on być dobrym uzupełnieniem w połączeniu z innymi środkami przewozu towarów. Dodatkowo jest bardzo ekologiczny, a połączenie Odry z Dunajem i Dnieprem pozwala na transportowanie ładunków z terminali na Bałtyku do tych leżących nad Morzem Czarnym.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5