Polski rynek lotniczy rozwija się najszybciej w Unii. W porównaniu z rokiem 2005, kiedy polskie lotniska odprawiły łącznie 7,08 mln pasażerów, ruch wrósł ponad czterokrotnie i sięgnął w 2015 roku 30,39 mln podróżnych. Tak szybkiego wzrostu nie odnotowano w żadnym innym państwie UE.
Sprawcami i beneficjentami wzrostu ruchu lotniczego z i do Polski są tanie linie lotnicze – w tym przede wszystkim Ryanair oraz Wizz Air. Do 2012 roku osiągnęły one ponad 40-proc. Udział w liczbie przewożonych pasażerów. Po kryzysie PLL LOT, który jeszcze w tamtym roku posiadał 29,1 proc. udział w rynku, linie low-costowe na dobre przejęły prowadzenie. W 2015 roku linie Wizz Air i Ryanair przewiozły łącznie ponad 16 mln pasażerów, co pozwoliło im po raz pierwszy w historii wspólnie przekroczyć próg 50-proc. Udziału w rynku. LOT stracił tym samym pozycję lidera, choć obecnie, powoli odzyskuje rynek. Od 2016 roku zwiększył swoje oferowanie aż o 20 proc.
Nadal jednak w 2016 roku liderem rynku pozostanie Ryanair. Szacuje się, że jego udział w bieżącym roku sięgnie 27 proc. Wizz Air spadnie na trzecie miejsce z wynikiem na poziomie 20,4 proc. W 2020 roku PLL LOT chce utrzymać swoją pozycję na poziomie 20 proc. udziału w rynku.
Linie niskokosztowe są silne w portach regionalnych. Udział Ryanaira w oferowaniu z portów innych niż stołeczne Lotnisko Chopina wynosi 43,7 proc., Wizz Aira zaś – 24,2 proc. W pewnym stopniu jest to skutek zawierania przez niektóre samorządy umów marketingowych z tymi przewoźnikami. Faktycznego efektu ekonomicznego dla takich działań nie da się oszacować.
LOT odgrywa kluczową rolę w segmencie połączeń dalekodystansowych. Jako jedyny przewoźnik zapewnia bezpośrednie połączenie z Warszawy m.in. do Stanów Zjednoczonych, Japonii i Korei Południowej. Poza narodowym przewoźnikiem, połączenia w tym segmencie oferują również Air Canada Rouge (do Toronto), Emirates (do Dubaju), Quatar Airways (do Dohy) i Air China (do Pekinu).
Odwrotność w stosunku do rynku regularnego stanowi rynek czarterowy, w którym dominują polscy przewoźnicy. Liderem rynku jest całkowicie polski przewoźnik Enter Air, za nim plasują się polskie oddziały litewskiego Small Planet Airlines i czeskiego Travel Service.