Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Polski rynek PPP z dobrymi perspektywami

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.11.2015

PARTNER DZIAŁU


 

Polski rynek PPP z dobrymi perspektywami
fot. deSpool, sxc.hu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Realizacja inwestycji w formule PPP wymaga odpowiedzialnego podejścia do stworzenia projektu, a następnie do pozyskania finansowania, znalezienia partnera i realizacji zadania. Pytamy ekspertów o to, jakie są najważniejsze obowiązki partnerów i na co zwrócić uwagę przy tworzeniu projektu.
Edyta Wsół, „RynekInfrastruktury.pl”: Jakie są obowiązki stron w procesie pozyskiwania finansowania na projekt realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego?

Tatiana Piechota, prezes zarządu Upper Finance Med Consulting: Obowiązki stron są określane na poziomie budowania oferty i to od ich ustaleń zależy, za co będą odpowiadały. Jeżeli strona prywatna odpowiada za pozyskanie finansowania, to znaczenie będzie miał odpowiedni poziom wkładu własnego i zabezpieczeń, a tych banki wymagają przy każdym projekcie komercyjnym. Partner musi ustalić odpowiedni okres finansowania i posiadać zdolność do obsługi zadłużenia, które może pojawić się w trakcie realizacji projektu.

Hubert Drabik, prezes zarządu Polskich Inwestycji Publiczno-Prywatnych: W różnych krajach system funkcjonuje na różnych zasadach. W Wielkiej Brytanii, gdzie kultura PPP jest najbardziej dojrzała, jest to bardzo naturalne. Gmina potrzebuje drogi, jednak nie ma pieniędzy, żeby tę drogę kupić, więc zleca jej wykonanie i zarządzanie w systemie PPP, ale płaci firmie opłatę za dostępność. To jak wynajem drogi przez następne 30 lat, a nie jej kupno. Płaci się za przejezdność, czyli pewne warunki, które sprawią, że w określonym czasie możliwy będzie swobodny przejazd danej liczby samochodów.

Obie strony muszą wiedzieć, na co się umawiają. Jedna strona doskonale wie, ile kosztuje budowa i utrzymanie drogi przez 30 lat, a druga wie, ile jest w stanie za to zapłacić. PPP to jedyny proces, który umożliwia rozsądny dialog między stronami. Partner prywatny zrealizuje swoje zadanie najlepiej jak to możliwe, , bo przez kolejne kilkadziesiąt lat będzie tę drogę utrzymywał. To bardzo zdrowy model.

Jaka jest zatem korzyść dla samorządu?

HD: Partner prywatny ma możliwość udoskonalania infrastruktury, a wartość dodaną w postaci oszczędności może przeznaczyć na inne działania. Często gminy posiadają niewydolną i niewydajną infrastrukturę, a poprzez zastosowanie opłaty za dostępność w modelu PPP zyskują produkt lepszej jakości, który w przyszłości może generować konkretnie wyliczone oszczędności, czego świetnym przykładem są inwestycje realizowane w modelu ESCO (Energy Saving Company. Firmy typu ESCO łączą pomoc techniczną z równoczesnym zapewnieniem środków finansowych w wysokości pozwalającej na wykonanie prac poprawiających efektywność wykorzystania energii – przyp. red.)

TP: Jeżeli w PPP ten, który buduje, ma potem tym zarządzać, zrobi to najtaniej, najlepiej i najwydajniej i mamy większe szanse, że to, co zostanie wybudowane będzie lepszej jakości, najbardziej efektywne w eksploatacji.

Jak strona publiczna może uzyskać ten najlepszy dla siebie efekt?

HD: Formuła PPP dopuściła negocjacje stron i umawianie się na konkretny ich efekt. Są dwa etapy, na których to następuje – jest to dialog techniczny, w którym gmina ma niepowtarzalną możliwość zebrania informacji zwrotnej z rynku i uzyskania informacji, czy przy żądanych przez gminę parametrach partnerzy prywatni wykażą zainteresowanie, czy jest to wyłącznie naiwne marzenie samorządu. Drugim elementem jest dialog negocjacyjny, który umożliwia przedyskutowanie tego, czy przy danych parametrach i modelu podziału ryzyk dojdzie do konsensusu i powstania ostatecznie projektu „bankowalnego”, czyli takiego, którego kredytowaniem będą zainteresowane banki.

Często PPP utożsamia się z zamiennikiem tradycyjnego systemu zamówień publicznych. Czy słusznie?

HD: Bardzo często zapomina się, że PPP jest świetną metodą realizacji zadań publicznych, ale nie sposobem na pozyskanie tańszego pieniądza i realizacji zadania za bezcen. De facto, koszt pieniądza w PPP jest teoretycznie wyższy niż w przypadku kredytu w banku, tylko problem polega na tym, że często gmina nie ma już wogóle zdolności kredytowych lub maksymalne finansowanie, jakie może uzyskać np. ze wspomnianego kredytu, musi przeznaczyć na finansowanie innych bieżących ważniejszych zadań publicznych. Natomiast PPP jest formułą, która potrafi tę lukę skutecznie wypełnić m.in. kapitałem partnera prywatnego, bo nie jest on kredytodawcą, a jest de facto inwestorem. Wszystko natomiast jest kwestią przygotowania tych projektów. Źle przygotowane nie generują wartości dodanej, więc nie mają szans na powodzenie.

Przyjrzyjmy się pomysłowi budowy np. parkingu w centrum miasta, który standardowo zarabia 12 godzin w ciągu dnia, a w nocy zazwyczaj stoi pusty. Partner prywatny będący operatorem parkingu zadaje sobie pytanie, jak taki obiekt może zarabiać także przez 12 godzin w nocy. Prostym rozwiązaniem jest porozumienie z gminą na etapie dialogu technicznego i negocjcyjnego w formule PPP, aby wydać pozwolenie na budowę na tym parkingu np. myjni ekologicznej. Dzięki niej parking może zarabiać przez całą dobę i generuje dodatkowe miejsca pracy.

Jak inaczej gminy mogą wspierać projekty PPP?

TP: Form wspierania przez samorząd może być więcej, na przykład przekazanie innych nieruchomości będących w posiadaniu samorządu pod zabezpieczenie inwestycji, zawiązanie porozumienia albo zobowiązanie się do niewydawania pozwoleń na budowę innych parkingów w pobliżu lub zmiana warunków zagospodarowania przestrzennego. To nie musi być wsparcie finansowe, ale choćby regulacje, udzielanie pozwoleń, wplecenie w inwestycję innych projektów, dojazdu, przyłącza.

Jak Polska wypada na tle Europy pod względem liczby projektów realizowanych w PPP?

HD:
Wartość polskiego rynku PPP (jako suma wartości umów PPP) na dzień 30 czerwca 2015 roku to w przybliżeniu 3 mld zł, zaś szacunki, do jakich mamy dostęp mówią, że wartość inwestycji PPP w Europie w latach 2009-2015 to w przybliżeniu 440 mld euro (1 760 mld zł). Zatem jeśli przyjąć taką logikę, to polski rynek PPP stanowi 0,17% rynku europejskiego. Musimy włożyć w rozwój tego rynku jeszcze wiele pracy. Ale z drugiej strony, i to jest może najważniejsze przesłanie naszej rozmowy, PPP jest jak widać doskonałym modelem realizacji wielu typów zadań publicznych, tylko my go jeszcze nie wykorzystujemy tak, jak byśmy mogli. To oznacza także, że rynek PPP w Polsce jest jednym z najbardziej perspektywicznych i niezwykle atrakcyjnych rynków do inwestowania długoterminowego w infrastrukturę komunalną i społeczną.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS