Niemal co trzeci kilometr drogi wykonanej na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w latach 2014-23 będzie z betonu. Koszt jest zbliżony, a taka nawierzchnia lepiej znosi obciążenie ciężarówkami.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, że niemal jedna trzecia tych dróg, bo ok. 810 km, ma być wykonana w technologii betonowej, a nie asfaltowej.
Wyjaśnia, że decyzja zapadła w efekcie m.in. obserwacji doświadczeń zarządców dróg w innych krajach. Planowane drogi będą kosztować prawie 93 mld zł, z czego mniej więcej połowa będzie pochodziła ze środków unijnych – czytamy w „Gazecie Wyborczej”.
Koszt budowy obu rodzajów dróg jest dziś podobny. Ale droga asfaltowa co 7-10 lat wymaga remontu warstwy ścieralnej, czyli tej na samej górze. Do tego warstwy niższe trzeba odnawiać co 10-15 lat. Drogi betonowej nie trzeba ruszać przez 30 lat.
Drogowa dyrekcja analizowała hałas wytwarzany podczas jazdy po obu nawierzchniach. Były głosy, że ta betonowa jest głośniejsza, ale to się nie potwierdziło. Przy nowoczesnych nawierzchniach różnica jest w granicach błędu pomiarowego.
Cały artykuł
tutaj.