Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Polskie regiony idą do przodu, ale to nie znaczy, że nie będzie potknięć

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 03.05.2016

 

Polskie regiony idą do przodu, ale to nie znaczy, że nie będzie potknięć
fot. doctor_bob, morguefile.com

Zobacz więcej na temat:


Lotniska krajowe

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ruch w portach lotniczych rośnie (wynik za ubiegły rok to 30 mln podróżnych, co stanowi 12 proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku), ale nie oznacza to wcale, że nowe inwestycje lotniskowe (Port Lotniczy Radom, Port Lotniczy Olsztyn-Mazury) szybko wyjdą na prostą. Tym bardziej, że regionalne porty lotnicze nie mają w Polsce (jak też w całej Europie) łatwego życia, a zdecydowana większość z nich od lat generuje straty.
Boom lotniskowych inwestycji w ostatnich latach przybrał na sile. W tym roku uruchomiono lotnisko Olsztyn-Mazury, wcześniej wystartował Radom, jeszcze wcześniej Lublin i Modlin – dziś najszybciej rozwijające się lotnisko w Europie. Tylko jeden z tych portów ma realne szanse, by w niedługim czasie wyjść na prostą, ale jego sytuacja od początku była przesądzona i rysowała się optymistycznie. To Modlin. Reszta musi się liczyć z tym, że finansowanie z samorządowych pieniędzy będzie trwać latami.

To dokładanie trwać będzie nawet wtedy, gdy samoloty będą latać pełne – w większości tych portów jest ich bowiem za mało, by zapewnić rentowność. Ponadto porty lotnicze ponoszą olbrzymie koszty subsydiów i ulgowych opłat lotniskowych, których domagają się tanie linie lotnicze w zamian za uruchamianie nowych tras. Efekty tego widać na przykładzie lotniska w Lublinie, które w 2014 roku zanotowało ponad 31 mln zł straty. Do kwoty, którą lotnisko ponosi rokrocznie na utrzymanie doliczyć należy jeszcze koszty kontroli ruchu, które w małych portach przekraczają kilkukrotnie przychody z opłat lotniskowych.

Teoretycznie, aby lotnisko mogło wyjść na prostą, powinno obsługiwać 700 tys. - 1 mln pasażerów rocznie. To liczba nieosiągalna dla większości małych, regionalnych portów lotniczych w Polsce. Na 15 obecnie działających lotnisk (14 w ubiegłym roku) tylko połowa z nich obsługuje powyżej miliona podróżnych. Reszta – walczy o każde połączenie, każdą trasę – często wykładając potężne pieniądze przewoźnikom, którym opłaca się z lotniska wozić nawet powietrze (casus: Port Lotniczy Zielona Góra – Babimost, gdzie w styczniu na jeden lot 33 osobowym samolotem przypadało średnio 6,4 pasażera).

Dość oryginalnym zjawiskiem pod tym względem jest Port Lotniczy Modlin, który statystyki ma imponujące a ruch w porcie z roku na rok rośnie w zatrważającym tempie. Tylko w ubiegłym roku obsłużono tu 2,5 mln podróżnych a Ryanair, ze względu na wyczerpującą się przepustowość lotniska, zdecydował w tym roku na przeniesienie lotów krajowych na stołeczne Lotnisko Chopina. Problemem Modlina jest fakt, iż operuje stąd jedynie jedna linia, obsługująca obecnie 27 połączeń.

Pod względem liczby obsługiwanych pasażerów, wśród małych portów regionalnych, dobrze radzi sobie Rzeszów. W zeszłym roku obsłużono stąd 640 tys., co oznacza wzrost na poziomie 7,3 proc. Ryanair realizuje stąd połączenia do Bristolu, Dublina, Manchesteru. Londynu-Luton i Stanstead, oraz Oslo. Lufthansa lata do Monachium a LOT na Okęcie cztery razy dziennie.

Dość wyrazistym portem na tle innych jest również Port Lotniczy Szczecin-Goleniów, który konsekwentnie pnie się do góry. W zeszłym roku obsłużono tu ponad 100 tys. pasażerów więcej, niż w roku 2014. W 2016 roku statystyki będą jeszcze lepsze, bo tylko w pierwszym kwartale obsłużono tu o ponad 1/3 podróżnych więcej, niż rok wcześniej.

W miarę optymistycznie zdaje się też rysować przyszłość Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury. Obecnie lotnisko posiada umowy z trzema liniami lotniczymi – Sprint Air (połączenia do Krakowa i Berlina), Adria Airways (od czerwca zacznie latać do Monachium) oraz Wizz Air (od czerwca uruchomi loty do Londynu-Luton). Przy czym zgodnie z szacunkami samorządu do 2023 roku będzie trzeba na utrzymanie lotniska płacić średnio 15 mln zł rocznie.

W trudnej sytuacji znajduje się Port Lotniczy Radom, dla którego pozyskanie nowych połączeń to kwestia „życia i śmierci”. Ostatnio, po powrocie regularnych połączeń do Radomia, statystyki wydają się jednak powoli rozkręcać, co – jak przyznają niektórzy eksperci – może zagwarantować przedłużenie obowiązującej obecnie umowy ze Sprint Airem o kolejne 3 lata. Radomskie lotnisko skupia się obecnie na pozyskaniu zewnętrznego inwestora. I planuje zbudować swoją pozycję na połączeniach czarterowych. Tyle tylko, że ich statystyki niemal lawinowo lecą w dół w całej Polsce. Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego spadki są wynikiem sytuacji politycznej w zagrożonych atakami terrorystycznymi państwach takich jak Egipt, Tunezja czy Maroko. Jeszcze w 2007 roku udział tych państw w przewozach czarterowych sięgał 48 proc. Obecnie to zaledwie 13 proc. całego rynku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5