Ponad 109 mln zł dofinansowania z UE dostał Ciechanów na budowę pętli łączącej drogi krajowe nr 50 i 60, wojewódzkie nr 617 i 615 oraz siedem powiatowych. Całkowita wartość projektu to ponad 172 mln zł.
Marszałek Adam Struzik oraz prezydent Ciechanowa Krzysztof Kosiński podpisali aneks na zwiększenie dofinansowania projektu w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego o prawie 11 mln zł. Środki pokryją część kosztów wynikających z dodatkowych robót, które w trakcie realizacji projektu okazały się konieczne.
Jak informuje mazowiecki urząd marszałkowski, inwestycja objęła budowę pętli miejskiej łączącej drogi krajowe nr 50 i 60, wojewódzkie nr 617 i 615 oraz powiatowe – ul. Leśna, ul. Kargoszyńska, Kwiatowa, Niechodzka, Mazowiecka, Śmiecińska i Siewna.
Dodatkowe prace, które nie były wcześniej uwzględnione, dotyczyły zmiany podłoża w korytach gruntowych, m.in. usunięcia gruntów całkowicie nienośnych i zastąpienie ich mieszanką piaskowo-żwirową. Wzmocnienia wymagały też grunty słabonośne, mocno zawilgocone. Wykonano również głębokie wykopy w gruntach nawodnionych w dolinie rzeki Łydyni.
Pętla o długości 13,2 km skomunikuje ze sobą poszczególne dzielnice miasta i usprawni przemieszczanie się między nimi. Odciąży ciasne i niewydolne komunikacyjnie centrum oraz poprawi warunki natężonego ruchu tranzytowego. Projekt jest skoordynowany z inwestycją budowy dwupoziomowych skrzyżowań z magistralą kolejową E65 realizowaną przez PKP SA. Całkowita długość pętli to 14,5 km.
Częściowo pętla przebiega po śladzie istniejących ulic. Na odcinku w południowej części miasta powstały nowe rozwiązania komunikacyjne. To odgałęzienie bezpośrednio do drogi krajowej nr 50, pozwalające na lepsze skomunikowanie dzielnicy przemysłowej oraz osiedla Zachód i Zachód II.Na obszarze zwartego budownictwa wielorodzinnego oraz na terenie dzielnicy przemysłowej, gdzie intensywność ruchu samochodowego jest najwyższa zbudowano odcinki dwujezdniowe (4,8 km).
W pozostałej części pętla jest jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu. Przebudowano też skrzyżowania z istniejącą siecią drogową, powstały: oświetlenie uliczne, chodniki i ścieżki rowerowe rozdzielone pasami zieleni oraz przystanki autobusowe w zatokach.
Plusy inwestycji to przede wszystkim lepsze parametry, standard i jakość regionalnej sieci drogowej oraz większe bezpieczeństwo ruchu drogowego. To również odciążenie i udrożnienie zatłoczonego ośrodka subregionalnego Ciechanowa od ruchu tranzytowego, regionalnego i lokalnego poprzez wyprowadzenie go poza ścisłą zabudowę centrum.