We wrześniu br. w gdańskim porcie przeładowano w sumie 3,3 mln ton towarów. Bilans za okres od stycznia do września br. to 23,7 mln przeładunków, czyli o ok. 1,3 mln więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. A to oznacza, że Port Gdańsk zmierza po kolejny rekord przeładunków.
– Wrzesień zamknęliśmy kolejnym dobrym wynikiem. Wraz z tzw. nabrzeżami obcymi przeładunki sięgnęły 3,3 mln ton. Blisko 1,3 mln ton dała obsługa tankowców z ropą naftową. Niewiele mniej tonażowo, bo blisko 100 tysięcy TEU przeładowały nasze dwa terminale kontenerowe [DCT i GTK – red.]. W sumie ponad milion ton wyniosły przeładunki węgla (0,7 mln ton), kruszyw i surowców chemicznych (0,2 mln ton) oraz zbóż (ok. 120 tysięcy ton) – informuje portal rynekinfrastruktury.pl Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Najwięcej przeładunków zapewniają paliwa płynne i kontenery
Biorą pod uwagę, że w okresie od stycznia do sierpnia br. w Porcie Gdańsk przeładowano w sumie blisko 20,4 mln ton towarów – w perspektywie do końca września wskaźnik ten wyniósł 23,7 mln. W 2013 r. w okresie od stycznia do września przeładowano 22,4 mln ton, co oznacza, iż w tym roku nastąpił wzrost o 5,8%.
Proporcje grup ładunkowych przedstawiały się w pierwszych trzech kwartałach podobnie jak we wrześniu: 8,6 miliona ton dały obroty paliwami płynnymi, 930 tysięcy TEU – obsługa kontenerów, 2,8 miliona ton – przeładunki węgla, 2,1 miliona ton – inne masowe i ponad 0,6 miliona ton – zboża. Janusz Kasprowicz zauważa, że sumy te oznaczają spełnienie ok. 80 procent tegorocznych prognoz przeładunkowych.
Przeładunki powinny nadal rosnąć
– Na podsumowanie jeszcze nieco za wcześnie. Można jednak zaryzykować opinię, że rosnące z miesiąca na miesiąc usługi przeładunkowe DCT pozwolą przekroczyć zakładany na cały rok poziom 1,2 miliona TEU [w 2013 r. DCT przeładował 1,15 mln TEU – red.]. Podobnie, praca terminalu paliw płynnych Portu Gdańsk już dała efekt zbliżający nas do poziomu usług prognozowanych. Także transport zbóż przez gdański port rokuje realizację prognozy zakładającej roczny obrót 750 tysięcy ton. W stosunku do roku 2013 nieznacznie spadły jedynie przeładunki węgla oraz kruszyw. Warto dodać, że coraz większą sprawność osiąga uruchomiony przed rokiem nowy Terminal Suchych Ładunków Masowych, prowadzony przez spółkę „Port Północny”. Przy czym dopiero wrzesień pozwolił pokazać wydajność zainstalowanych w nim urządzeń przeładunkowych. Dobrze rokują także awizacje na ostatni kwartał 2014 i zapowiedzi importu rudy żelaza w roku przyszłym. Pierwsze statki ze świeżo zmrożoną rybą przyjęła też we wrześniu chłodnia PAOP [Północno-Atlantyckiej Organizacji Producentów – red.], uruchomiona w tym roku w Wolnym Obszarze Celnym portu. PAOP zapowiada, że spodziewa się w przyszłym roku wielokrotnego wykorzystania jej pojemności składowej, obliczonej na 30 tysięcy ton – zauważa Janusz Kasprowicz.
W 2013 r. gdański port przeładował w sumie 30,3 mln ton towarów. Był to najlepszy wynik w historii tego portu.