Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Biznes - Gdynia

Port Gdynia: 19,4 mln ton przeładunków, 110 mln zł zysku

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfrastruktury.pl 27.01.2015

 

Port Gdynia: 19,4 mln ton przeładunków, 110 mln zł zysku
fot. Port Gdynia

Więcej z regionu:

Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ponad 19,4 mln ton – taki jest dokładny wynik przeładunków w 2014 r. w Porcie Gdynia. Jest to wynik lepszy o 9,9% od ubiegłorocznego; jest to również, kolejny rok z rzędu, najlepszy wynik w historii portu. W 2014 r. przeładowano w gdyńskim porcie 1,75 mln ton towarów więcej niż rok wcześniej.
Portal RynekInfrastruktury.pl jako pierwszy poinformował na początku stycznia o wstępnych, przybliżonych wynikach przeładunków w Gdyni. Teraz władze Portu Gdynia podały szczegółowe wskaźniki – informując m.in., że wydatki na rozwój portu w perspektywie od 2003 r. dochodzą do 1 mld zł,  jak również zaprezentowały założenia na kolejne lata.

Podobnie jak w roku 2013, w roku ubiegłym największe wzrosty zanotowano w grupie drobnicy, osiągając przyrost na poziomie +1 639,9 tys. ton (+ 14,8%). Istotny wzrost nastąpił również w grupie zbóż (przyrost +724,0 tys. ton; +33,2%). Największy procentowy wzrost przeładunków, na poziomie +271,4%, odnotowano w grupie ropa i przetwory naftowe, co przełożyło się na dodatkowe 167,7 tys. ton ładunku. W skali całego Portu Gdynia grupa ta ma jednakże marginalne znaczenie. Spadki odnotowano w trzech grupach ładunkowych, węgiel i koks, inne masowe oraz drewno. Spadki te wyniosły, odpowiednio, -21,9% (-579,2 tys. ton), -9,4% (-154,0 tys. ton) oraz -51,3% (-48,7 tys. ton).

O 16,4% wzrosły przeładunki kontenerów. W tym segmencie w perspektywie lat 2013-2014 wskaźnik zwiększył się z 729 607 do 849 123 TEU.

Prawie 200 mln zł na inwestycje w 2014 r.

Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego (przed weryfikacją przez biegłego rewidenta) Zarząd Morskiego Portu Gdynia zakończył ubiegły rok zyskiem netto w wysokości 110,1 mln zł. Wzrost wyniku finansowego, w stosunku do roku 2013, o 63 mln zł (+134%) wiąże się głównie z prywatyzacją spółki BTDG – Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia, który kupiła spółka OT Logistics. Zysk z transakcji wyniósł 45,4 mln zł.

Przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 3,2%, co przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych o 1,2% zaowocowało wzrostem zysku z działalności operacyjnej o 26%. Wyniósł on 30,8 mln zł (rok wcześniej – 24,5 mln zł).

Wielkość poniesionych w roku 2014 nakładów inwestycyjnych wyniosła w Porcie Gdynia 192,37 mln zł. W zakresie finansowym realizacja planowanych na rok 2014 inwestycji wyniosła 87%. W latach 2003-2014 ZMPG zainwestował w rozbudowę i modernizację portu w sumie ok. 959 mln zł (w tym ponad 70% w infrastrukturę portową). 212 mln zł z tej puli pochodzi z funduszy europejskich. Program inwestycyjny założony na lata 2015-17 opiewa w sumie na 610 mln zł. W ramach tej kwoty planowane są wydatki na:

• Infrastrukturę portową – łącznie 547,73 mln zł (odpowiednio w kolejnych latach: 176,05 + 212,78 + 158,90 mln zł);
• Suprastrukturę (place składowe, magazyny, budynki biurowe i pomocnicze) – łącznie 57,91 mln zł (odpowiednio w kolejnych latach: 33,74 + 22,15+ 2,02 mln zł);
• Zakupy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – łącznie 4,66 mln zł.

Dyrektywa siarkowa zahamuje dalsze wzrosty?

W tej beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu. W komunikacie ZMPG podsumowującym rok 2014 r. czytamy też o zagrożeniach, które mogą spowolnić dalszy wzrost przeładunków w gdyńskim porcie: – Rosnące w ostatnich latach przeładunki są dobrym prognostykiem na przyszłość. Pamiętać należy jednakże o zmieniających się uwarunkowaniach funkcjonowania biznesu portowego. Z jednej strony wprowadzenie przepisów deregulacyjnych powinno zwiększyć konkurencyjność polskich portów. Z drugiej zaś strony, trudno jest przewidzieć wpływ na obroty ładunkowe w portach od wprowadzenia 1 stycznia 2015 roku nowej dyrektywy siarkowej. Z pewnością nie będzie ona wpływać pozytywnie na wzrost obrotów portowych. Dodatkowo, trendy globalnej wymiany handlowej nie napawają szczególnym optymizmem w zakresie dynamiki jej wzrostu. Reasumując, powtórzenie wyniku roku 2014 będzie dla Portu Gdynia satysfakcjonujące.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5