Hamburski port osiągnął w pierwszych 9 miesiącach 2014 r. rekordowy wynik 110 mln ton. Jest to wynik lepszy o 5,7% od analogicznego wskaźnika w 2013 r. Władze portu podkreślają w komunikacie, że korzystne wskaźniki wynikają m.in. z faktu zacieśnienia współpracy pomiędzy Hamburgiem i polskimi portami.
Dominujący w Hamburgu przeładunek kontenerów osiągnął, ze wzrostem o 6,4%, rekordowy poziom 7,4 miliona TEU. W komunikacie zauważono, że przeładunki w Hamburgu rosną szybciej niż w konkurencyjnych portach Europy Północnej, w których odnotowano ogólny wzrost przeładunków o przeciętnie 1,9%, a w obsłudze kontenerów o 4,0%. Dzięki temu hamburski port w okresie od stycznia do września zdołał powiększyć swój udział w rynku kontenerowym z 26,1 procent do 26,7%.
Należy jednak podkreślić, że powyższe wskaźniki nie dotyczą największych portów polskich, gdzie przyrost ładunków jest szybszy. W Gdańsku w pierwszych trzech kwartałach wskaźniki wzrosły o 5,8%, w Gdyni o 10,7%, a w Szczecinie i Świnoujściu o 4,5%.
Wzrost skali przewozów feederowych do polskich portów
Władze Portu Hamburg podkreślają w komunikacie, że przewozy w relacji z regionem Morza Bałtyckiego mają dla Hamburga szczególne znaczenie: tu w pierwszych dziewięciu miesiącach przewieziono feederami 1,8 mln TEU, co odpowiada wzrostowi o 2,8%. W przewozach kontenerowych z polskimi portami przetransportowano 300 tys. TEU (+29,2%). – Niezmiennie silny wzrost przewozów feederowych pomiędzy Hamburgiem a portami polskimi udowadnia, że obok dobrze funkcjonujących połączeń drogowych i kolejowych, morskie przewozy kontenerowe zyskują na znaczeniu w obsłudze polskiego rynku i są nie do zastąpienia przez pojedyncze serwisy bezpośrednie na Bałtyk – mówi Ingo Egloff, odpowiadający za marketing w hamburskim porcie.
Od stycznia do września zawinęły do Hamburga 374 wielkie statki kontenerowe, o pojemności co najmniej 10 tys. TEU i więcej. Liczba zawinięć statków tej klasy wzrosła w porównaniu do porównywalnego okresu roku o +23,8% i wyraźnie wskazuje, że pogłębienie toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby musi zostać zrealizowane pilnie w interesie portu i żeglugi. Na 2015 r. awizowane są już wstępnie zawinięcia do Hamburga 10 wielkich kontenerowców, o długości całkowitej przekraczającej 400 metrów.
Sankcje dla Rosji mogą zaszkodzić wskaźnikom
Władze Portu Hamburg przewidują, że finalny wynik przeładunków na koniec roku może osiągnąć 144 mln ton, a przeładunki kontenerów – 9,7 mln TEU. Łączne wskaźniki przeładunków mają szansę przekroczyć rekordowy wskaźnik z 140 mln ton, jaki osiągnięty został w 2008 r. W komunikacie zwrócono uwagę, że aby te wyniki zostały osiągnięte – nie mogą zostać nałożone kolejne sankcje gospodarcze na Rosję (będące pokłosiem wydarzeń rosyjskich działań na Ukrainie), które spowalniają wymianę handlową Rosja – Niemcy.