Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki ma nowy pomysł na Port Lotniczy Bydgoszcz. W przyszłym tygodniu planował rozmowy z akcjonariuszami o szansach na przekształcenie lotniskowej spółki w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Ministerstwo odwołało jednak spotkanie.
Zabieg miałby usprawnić i ustabilizować funkcjonowanie bydgoskiego portu a także zwiększyć odpowiedzialność za działalność bieżącą lotniska jego obecnych i przyszłych współwłaścicieli. Całbecki w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” stwierdził również, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być odpowiedzią na nowe wyzwania. Spośród nich największym jest współfinansowanie bieżącej działalności PLB przez udziałowców. Decyzja ta zależy jednak od partnerów lotniska, w tym samorządowców.
Dyskusje dotyczące zmiany formuły prawnej lotniska toczyły się już w ubiegłym tygodniu. Port od lat przynosi bowiem straty, a zarząd cały czas szuka pomysłów na ich pokrycie.
Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością jest łatwiej kontrolować, łatwiej też zwiększać jej kapitał. Ponadto, jeśli spółka chce się wystawiać na giełdzie, często jest to dla miasta lepszą formą. Taką formułę prawną posiada np. lotnisko w Gdańsku.
Obecnie bydgoski port lotniczy jest spółką akcyjną. Największymi udziałowcami są Urząd Marszałkowski (który posiada ponad 70 proc. akcji), Bydgoszcz (22 proc. akcji) oraz Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (niecałe 6 proc. akcji). Pozostałych 10 akcjonariuszy ma łącznie poniżej 1 proc. akcji. Przekształcenie formuły prawnej spółki związane jest z wykupieniem akcji małych udziałowców.
W całym 2015 roku na lotnisku w Bydgoszczy obsłużono ponad 341 tys. pasażerów, którzy mogli skorzystać z połączeń w 15 kierunkach. W ubiegłym roku zakończono tu również proces inwestycyjny współfinansowany ze środków unijnych, o wartości 142 mln zł. Wśród głównych inwestycji należy wymienić remont drogi startowej, dróg kołowania oraz dróg technicznych, remont płyt postojowych, ale także zakup sprzętu do obsługi operacji cargo, wozu strażackiego oraz specjalnego pojazdu do transportu osób niepełnosprawnych na pokład samolotu.